Auta

Volkswagen XL1 – jízda pod jeden litr na sto kilometrů

single-image

Jízda pod litr na sto kilometrů? Ano, čtete správně! Volkswagen XL1, revoluční automobil, opravdu dosahuje této neuvěřitelné spotřeby paliva. Tento vůz, který vychází z dílny německé automobilky Volkswagen, kombinuje špičkovou aerodynamiku, inovativní technologie a důraz na minimalizaci hmotnosti, čímž dosahuje normované spotřeby pouhých 0,9 litru nafty na 100 kilometrů. To z něj činí nejúspornější sériově vyráběný automobil na světě.

Volkswagen XL1 je plug-in hybridní dvoumístný vůz, který byl vyroben v limitované edici pouhých 250 kusů. Díky svému futuristickému designu, křídlovým dveřím a karoserii z uhlíkových vláken vyztuženého polymeru se tento vůz vymyká všem běžným představám o automobilech. XL1 váží pouhých 795 kg, což je dosaženo použitím lehkých materiálů, jako jsou kola z hořčíku, keramické brzdové kotouče a hliníkové prvky v podvozku.

Pohon tohoto vozu zajišťuje přeplňovaný dvouválcový dieselový motor o objemu 0,8 litru s výkonem 47 koní, který spolupracuje s elektromotorem o výkonu 27 koní. Kombinovaný výkon systému je 51 kW (69 koní) a točivý moment 140 Nm, který je přenášen na zadní kola přes sedmirychlostní automatickou převodovku DSG. Díky lithium-iontové baterii s kapacitou 5,5 kWh zvládne vůz ujet až 50 kilometrů čistě na elektřinu a celkový dojezd na jedno nabití a plnou nádrž dosahuje přibližně 500 kilometrů.

Aerodynamika XL1 je klíčová pro dosažení jeho nízké spotřeby. Koeficient odporu vzduchu (Cd) vozu je pouhých 0,189, což je výrazně nižší hodnota než u většiny běžných automobilů. Tento faktor spolu s nízkou hmotností a kompaktními rozměry (délka 3,88 m, šířka 1,67 m, výška 1,15 m) přispívá k tomu, že vůz dosahuje maximální rychlosti elektronicky omezené na 160 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,7 sekundy.

Navzdory své pokročilé technologii a ohromujícím úsporám paliva není XL1 zcela praktický pro běžné každodenní použití. Například chybí zpětná zrcátka, která jsou nahrazena kamerami, a absence zadního okna ztěžuje couvání. Navíc vozidlo postrádá posilovač řízení, což přispívá k syrovému jízdnímu zážitku. Přesto je Volkswagen XL1 symbolem toho, kam až může technika a inženýrství zajít v honbě za ekologickými cíli.

Cena tohoto výjimečného vozu se pohybuje kolem 111 000 eur (přibližně 2,8 milionu korun), což je značná investice. Avšak pro sběratele a nadšence do technologických inovací je to jedinečná příležitost vlastnit kousek automobilové historie. Volkswagen XL1 je nejen ukázkou technického mistrovství, ale i předzvěstí budoucnosti automobilového průmyslu, kde se efektivita a udržitelnost stanou klíčovými parametry.

Mohlo by se vám líbit