Auta

Škoda Octavia IV

single-image

Představovat zde Octavii jako takovou, by bylo asi jako leštit auto před sezónou řepky. Hodně z vás ale bude určitě zvědavých na nejnovější řadu. Ano, po sedmi letech od trojkové řady se Octavia dočkala své čtvrté generace. Jak moc bude revoluční? Na to se dnes podíváme.

Rozměry DxŠ: 4689×1829 mm
Rozvor: 2686 mm
Výkon: 81 – 150 kW
Max. rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,1 s
Spotřeba: min. 4 l/100 km

Motoráž
V oblasti benzínových motorů budou do čtvrté generace montovány od nejslabších modely 1.0 TSI EVO, 1.5 TSI EVO, nebo dvoulitrový 2.0 TSI. Z řady naftových motorů už zbyl tentokrát jenom jeden typ a to konkrétně 2.0 TDI ve třech výkonových variantách.

Vznikla ale docela široká nabídka alternativních pohonů. Palivo CNG se zde prezentuje pouze 1.5 TSI G-TEC, ale přibyly hlavně elektrifikované jednotky mild-hybrid 1.0 a 1.5 TSI EVO e-TECH a plug-in hybrid 1.4 TSI.

Výpis výkonů všech motorových jednotek sem psát nebudeme. Jen vytknu, že se pohybují od 81 do 150 kW.

Moderní design
Oproti předešlé generaci Octavia lehce vyrostla. Konkrétně zhruba o 2 cm. Navýšení hodnot dostála i šířka (15 mm) a rozvor kol (6 mm). Kontroverzní a hodně diskutované dělené světlomety z druhé řady trojkové série zde jsou vyřešeny víc, než elegantně. Světlomet je jednolitý a dělí ho jen vnitřkem elegantně tvarovaná LEDka.

Přední maska vychází vstříc novému trendu, který Škoda nastolila. Nápadně se tak podobá, aktuálnímu nástupci Rapida, Scale. Zadní světlomety se oproti tomu nechaly inspirovat aktuální třetí řadou Superbu. Boční agresivní linie mi trochu připomíná taky třetí řadu Superbů. Ostrá zadní linka pátých dveří však dnešní designové standardy směle boří.

Interiér
V interiéru se nachází celá řada modernizací a vylepšení. Výrazným prvkem je nová výrazná linka palubní desky. Dvouramenný volant, promítání do zorného pole řidiče, zjednodušený středový panel s minimem ovládacích prvků, nebo u automatů zajímavě řešený způsob řazení. Ruční brzda už je samozřejmě elektronická a tak u automatů vzniká opravdu hodně místa uprostřed kabiny.

Svojí novou Oktávku si můžete za příplatek nechat osadit i zdravotními sedačkami. Octavia IV je tedy prvním modelem, který tuto možnost mezi Škodovkami nabízí. Sedadla mohou být vyhřívaná, nebo naopak odvětrávaná.

Interiér se nechá osadit v nejlepším případě až pěti USB-C zdířkami, takže svoje smartphony, silniční kamery, navigace a podobné serepetičky zapojíte skoro vždycky a skoro všude.

Dnes už jako poměrně běžným prvkem interiéru je LCD display místo tachometru a ergonomicky umístěný velký dotykový infotainment. A head-up display, který promítá spoustu informací přímo do zorného pole řidiče.

Praktickou kapsu na mobilní telefon na zadních sedačkách ocení v dnešní době vaše děti a rodiče naopak ocení, když ho tam pak na výletě zapomenou a budou tak nuceni si nedejbože všímat přírody. Praktický odkládací prostor je ale samozřejmě i ve středovém tunelu pod přístrojovkou.

Hezkým nápadem je třeba i tzv. “spací paket”. Jedná se o přikrývku a přenastavení hlavových opěrek na zadních sedačkách. Takže bohužel se jako řidič na dlouhých nočních cestách bez zastavení moc neprospíte. Pro všechny ostatní případy, zejména k případným dvoudenním kolonám na D1, se to však hodit může.

Moderní doba
V dnešní době už se opravdu nemůžeme divit nejnovějším technickým pokrokům a vychytávkám, kterými nové vozy oplývají. Nová Octavia už například bude mít vlastní SIM kartu a bude tak připojena neustále na síti.

Dalším velkou novinkou, prvním krokem k autonomizaci řízení, bude dozajista kombinace adaptivního tempomatu, asistent při jízdě v koloně a rozpoznávání dopravních značek. Tento multifunkční asistent za vás pravděpodobně bude v kolonách brzdit, rozjíždět se a držet auto v pruhu podle okolních vozidel. Systém spolupracuje s navigací a automaticky zpomaluje například i před prudkou zatáčkou. Samozřejmostí je už i automatické udržování v pruhu.
A pro případ, že by se řidiči něco stalo umí čtvrtá Octavia poznat, jestli máte ruce na volantu. Pokud dlouho ne, auto vás upozorní, pokud na upozornění nereagujete, zapnou se výstražná světla a automobil zpomalí až do úplného zastavení.

Závěrem
Bude čtvrtá generace opět bestsellerem? Dozajista bude. Podle některých prognóz možná víc, než kdy předtím. Světová premiéra proběhla 11. listopadu 2019 v Praze, objednávat můžete už dnes. Ceny se pohybují zhruba od půl milionu do osmiset tisíc.

Mohlo by se vám líbit