Auta Elektromobily

2022 Tesla Model S Plaid – neobvyklý volant

single-image

Zdroje společnosti Tesla říkají, že volant typu „Yoke“ nahradil volant nacházející se ve starších vozech Model S z několika důvodů. Někteří si myslí, že za tím stojí touha zlepšit viditelnost jak pro čelní sklo, tak pro přístrojový počítač umístěný za volantem. Jiní říkají, že poskytuje lepší zážitek „autopilota“, který pomáhá prolomit propast mezi dnešními vozy a představovanou autonomní budoucností. Jiní říkají, že k tomu došlo jednoduše proto, že to tak chtěli šéf Tesly Elon Musk a hlavní designér Franz von Holzhausen.

Yoke je nejhorší při manévrech s nízkou rychlostí. Ve spojení s řadičem dotykové obrazovky činí více zatáčení a otáčení “volantem“ pomalejší a pracnější, než je třeba. Rozhodně to není tak revoluční. Pro průměrného člověka zvyklého na tradiční kulatý volant se může zdát Yoke jako radikální odklon od normy: má tvar obdélníku se zaoblenými hranami a dvěma rukojeťmi tvaru pistole a nahrazuje tradiční ovládací prvky a páčky tlačítky citlivými na dotyk a dvěmi rolovacími kolečkami. Ale když už to máte v ruce, většinou to vypadá jako agresivní volant, jaký byste našli u Fordů GT, Chevrolet Corvette nebo jiných superaut. Ve skutečnosti to vypadá hodně podobně jako volant Corvetty za předpokladu, že nebudete hledat horní okraj.

Co tedy dělají všechna ta tlačítka? Stejně jako v superautě se středním motorem, tlačítka na Yoke Tesly Modelu S Plaid 2022 nahradí všechny typické prvky na sloupku řízení. Na levé straně Yoke jsou levá a pravá směrová tlačítka; poklepáním na jeden z nich signál jednou zabliká (když však déle podržíte prst na tlačítku lehkým stisknutím, signál bude nadále blikat, dokud stisk neuvolníte) a silnějším stisknutím signál zcela zapnete. Opětovným silnějším stisknutím se vypne. Každý by zřejmě upřednostnil, kdyby signál zablikal klasicky třikrát pro změnu jízdního pruhu, oproti jednorázovému zablikání a zhasnutí, ale i bez ohledu na to, na signální tlačítka je velmi snadné si zvyknout.

Nad ovladači směrových světel je umístěno tlačítko světlometu. Klepnutím nebo stisknutím bliká a na středové obrazovce infotainmentu se zobrazí nabídka, na kterou můžete klepnutím vybrat nastavení osvětlení. Dvě zbývající tlačítka Yoke, obě na pravé straně, ovládají klakson a push-to-talk. Tato funkce byla zatím zklamáním: Model S je schopen upravit teplotu v kabině, i když větu podáte v opravdu hloupém smyslu – ale nedokáže vybrat rozhlasovou stanici, když řeknete například „Nalaďte 95,5 FM.“

Další dva ovládací prvky Yoke jsou rolovací kolečka. Levý obvykle funguje pro změnu hlasitosti při posouvání nahoru nebo dolů nebo změní písničku po kliknutí doleva nebo doprava. Pravé rolovací kolečko kliknutím dolů zapne tempomatový systém „Autopilot“ a rychlost můžete upravit posouváním nahoru a dolů.

Pro každodenního řidiče může být řízení Modelu S zbytečně komplikované. Manévrování volantem v pomalé rychlosti je zbytečně složité. Tesla říká, že v současné době nemá v plánu nabízet tradiční volant v novém modelu 2022 Model S Plaid.

Mohlo by se vám líbit