Auta Historie

BMW 850 CSi

single-image

Německá automobilka BMW zářila zhruba do poloviny devadesátých let jedním výrazným sportovním modelem. Jednalo se o legendární „osmsetpadesátku“. V nejsilnější verzi ještě doplněno o písmenka CSi.

Sám jsem se v dětství na jedno chodil obdivně dívat do místního bazaru a nakonec mi skutečně skončilo v náruči. Tedy alespoň v měřítku 1:24. Za to však ve stejné barvě, jako obdivovaný kousek.

Pro začátek dobré upřesnit, že se jednalo o 5,6 litrové dvanáctiválcové kupé. Výkon dřímal ve své době na vysoké úrovni, konkrétně 280 kW.

Klasicky, jak se u starých BMW sluší a patří je náhon směrován na zadní nápravu. Designově se 850 možná trochu blíží sporťákům od Ferrari (Testarossa, 388 Berlinetta). Zejména výklopnými světlomety, tenkou linkou přídě a designem profilu. Jen byla trochu více konzervativný a tak se nekonají žádné mohutné vdechy pro chlazení motoru, který zde narozdíl od Ferrari není vzadu.

Zadní část se může pyšnit nenáročným “kufrem”, mohutnými zadními světly a čtyřmi výfuky. U 850 CSi kulatými. U 850i byly stylově skoro hranaté.

Dalším rozdílem mezi “základní” a nejnadupanější verzí jsou také aerodynamičtěji tvarované nárazníky, sedačky, brzdy, nebo chlazení oleje zadního diferenciálu.

Silný dvanáctiválec s náhonem na zadní kola se může pyšnit 280 kW (381 koní. Tím se prakticky rovná tehdejší komerční řadě 512 Testarossa značky Ferrari. Z 0 – 100 km/h se 850 CSi dostane za rovných 6 vteřin. Tady by hrálo se 4,5 sekundami prim zmíněné Ferrari. Maximálky by po odstranění omezovače u 850 CSi dosáhly podobně k necelým 300 km/h.

Ve své době se vyčítala osmsetpadesátce zejména její hmotnost, která mířila k hodnotě dvou tun. Říkalo se, že automobilka spíše než na sportovní vyžití hledí na pohodlí a elektronické zázemí pro řidiče. Nicméně i tak tento model byl ve své době nejrychlejším vozem celé automobilky, když vynecháme čistokrevná eMka.

S odstupem času se zachovalý kousek může řadit k předním metám kdejakého sběratele. Samozřejmě se nebude rovnat nejrychlejším supersportům, to ale při luxusní výbavě nebyl ani ten cíl. Cenovka je dnes také níže, než třeba u dobového Lamborghini Diablo, nebo zmiňovaném Ferrari 512 Testarossa.

Mohlo by se vám líbit