Auta Technika

Elegantní elektromobil s displejem od spojení Hondy se Sony

single-image

Je to už pár pátků, co automobilka Honda a technologický gigant Sony oznámili své partnerství, jehož výsledkem je automobilka Honda Sony Mobility, která bude společně vyvíjet a prodávat vozy pod nově vytvořenou značkou Afeela. Na veletrhu spotřební elektroniky proběhla jejich prezentace.

Právě na této výstavě v Las Vegas, známé jako CES, byl představen koncept vycházející ze studie Vision-S, který se tam představil zhruba před třemi lety. Produkční verze konceptu by mohla být v prodeji již koncem roku 2025. Vůz zaujme tenkým proužkem světlometů, jehož součástí je i tzv. „media strip“. Dokáže zobrazovat nejrůznější grafické obrázky, od loga značky Afeela až po stav baterie konkrétního vozu nebo dokonce počasí. Podobnou grafiku mají i koncové svítilny.

Vedení Brand jedním dechem dodává, že tento formát dokáže prezentovat i symboly či grafiky „různých obchodních partnerů či autorů“ – ano, reklamní poutače by se v budoucnu klidně mohly umisťovat na auta. Design vozu obsahuje výrazné prvky futurismu a minimalismu, ale velkou roli hrála i aerodynamika, o čemž svědčí aerodynamická silueta a krytá 21palcová kola.

Bohužel stále neznáme přesné technické parametry, ale o rozměrech vozu víme překvapivě poměrně dost. Je asi 4,9 metru dlouhý, 1,9 metru široký a 1, 46 metru vysoký, rám je poměrně nízký. Rozvor náprav je 3 metry. To znamená rozměry Mercedesu EQE, ale koncept značky Afeela je přeci jen o něco menší, zejména v poměru k rozvoru ztrácí o něco více než 10 centimetrů.

To, že se designéři přiklonili k minimalismu, potvrzuje i moderní a designově čistý interiér, který tvoří jednoduché spojené linie. Panel plave, což kabinu opticky odlehčuje a zároveň šetří místo. Interiéru dominuje širokoúhlá obrazovka, která pokrývá téměř celou šířku kabiny. Poté se dělí na jednotlivé části – před řidičem je obrazovka, která zobrazuje informace o vozidle, před spolujezdcem se otevře informační a zábavní systém. Plovoucí palubní desku ukotvuje jednoduchý tvarovaný volant bez korunky a loketní opěrka s vestavěným voličem pro ovládání audiosystému nebo jízdních režimů. Vzadu jsou dvě obrazovky namontované na předních sedadlech doplněné podsvícením. I přes svažující se linii střechy působí kabina velmi vzdušně i zezadu, což bezesporu maximálně využívá velké panoramatické okno.

Sony říká, že „sleduje nové příležitosti v digitální zábavě“, včetně přístupu do virtuálního herního světa Metaverse. Vedení automobilky se také dohodlo na spolupráci s herní společností Epic Games. Není to nikterak výjimečné, na herních modulech pro auta totiž pracuje i řada dalších výrobců, například BMW, Hyundai nebo Polestar. Automobilka Honda Sony Mobility také přiznala, že pracuje na navigaci, která využívá tzv. rozšířenou realitu, což by znamenalo například holografické ovládání nebo třeba ukazatele promítané na čelní sklo. Auto Afeela je uvnitř i vně vybaveno armádou 45 různých kamer a senzorů, které umožňují autonomní řízení úrovně 3. Vedení Hondy Sony Mobility Group zatím mluví o nabídce druhého autonomního řízení ve svých vozech s přidáním různých podpůrných systémů třetí úrovně.

Mohlo by se vám líbit