Auta Zajímavosti

Ford Mustang – počátek

single-image

V šedesátých letech za vlády prezidenta Kennedyho, byla ekonomika v USA na vzestupu. V tu dobu se také v automobilce Ford Motor Campany začala stále více projevovat osobnost jménem Lee Iacocca, jenž si dokázal získat své okolí.

Tehdejší dění nebylo však pro společnost úplně růžové. Šestiválcový model vozu Falcon, začal mezi zákazníky ztrácet zájem a aby toho nebylo málo, tak hlavní konkurent – GM, dokázal během předchozích pár let navýšit svůj tržní podíl. Konkurenční model Chevrolet Corvair byl velice oblíbený, i přes svojí, ne úplně šťastnou konstrukci s motorem umístěným v zadní části.

K Iacoccovi se navíc dostali špionážní snímky zcela nové verze Corvairu se jménem Monza. Iacoccovi bylo jasné, že musí okamžitě začít jednat. Ve prospěch vzniku nového Fordu hráli tehdejší podmínky. Země byla ekonomicky na vzestupu a navíc, jak si Iacocca správně spočítal, začala také dospívat velice početná generace mladých lidí z poválečného populačního boomu.

První prototypy spatřili světlo světa už v roce 1962. Jednalo se o dvoumístné otevřené vozy s motorem před zadní nápravou (reakce na Corvaira), včetně krytých světlometů. Iacocca byl z auta nadšen, avšak opačné pocity měla většina vedoucích pracovníků. Nikomu se nechtělo riskovat se zavedením nového modelu. Ovšem více pochopení a nadšení se našlo mezi zaměstnanci.

Šéf návrhářů nákladních vozů – Joe Oros, se tajně spojil s plánovačem výroby Danem Freyem. Společně se (v rámci možností) v úplné tajnosti pustily do výroby prototypu podle Iacocca. Podařilo se jim k tomu využít většinu částí z Falcona, díky čemuž snížili výrobní náklady (využili pohonnou jednotku včetně náprav a palubní desky).

Když se s prototypem pochlubili před Iacoccem, byl nadšený. Vynaložil veškeré úsilí, aby přesvědčil vedoucí pracovníky. Byl pro nový model natolik zapálen, že se mu podařilo přemluvit i Henryho Forda II. Ten nakonec s novým projektem souhlasil. Pří shromáždění kolem makety jim oznámil „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale… musíte ji prodat. Jde o vaše krky.“

A tak se svět dočkal legendárního Mustanga. Jméno pro vůz bylo převzato z dvoumístného stíhacího letounu P-51 Mustang z konce druhé světové války, který byl jedním z nejlepších strojů a jenž se také stal legendou. Nakonec by se dalo říct, že pravým otcem Mustanga není tak úplně Lee Iacocca, jak praví všeobecně uznávaná teorie, ale spíše šéfdesigner náklaďáků Oros s plánovačem Freyem.

17. dubna 1964 se Mustang představil veřejnosti. Při jeho vývoji se konstruktéři poučili z chyb na základě předchozích modelů. V den zahájení prodeje byl tedy Mustang připraven u všech fordových amerických dealerů, kde zahájení prodeje rozpoutalo naprosté šílenství.

Ať byla cesta Mustangu jakkoli klikatá, stal se fenoménem a modelem jenž rozbuší srdce snad každého automobilového nadšence. O tom vypovídá i fakt, že Mustang je stále v aktuální nabídce vozů a do dnešních dnů se prodalo přes osm milionů kusů.

Mohlo by se vám líbit