Pokud preferujete mít vše pevně ve svých rukách a získat maximální kontrolu nad svým vozidlem, manuál je pro vás tou správnou volbou. Řízení manuálu může být pro vás zábavnější, protože je zcela na vás, kdy a jaký stupeň rychlosti zařadíte. Nicméně, pro některé řidiče může být ovládání řadící páky a tří pedálů obtížné, což může vést k volbě automatu. Řazení rychlostí může u mnoha lidí způsobovat stres a zhoršovat koncentraci při řízení.
Výhody manuálu vs. automat
Manuál | Automat |
---|---|
Nižší cena vozu | Jednodušší ovládání pro začátečníky |
Maximální kontrola nad vozidlem | U modernějších vozů je nižší spotřeba |
Levnější a jednodušší servis | Pohodlí při dlouhých cestách |
Spousta řidičům přinese zážitek z jízdy | Komfort při jízdě v koloně |
Pozor na chyby u manuální převodovky
U manuální převodovky si musíte dát pozor na několik zásadních věcí
- Když páku nedáte na doraz, tzv. počítáte zuby, nepříjemný zvuk vám dá najevo svou nevoli.
- Točení do vysokých otáček a zacházení se spojkou.
- Převodovku se spojkou můžete ničit i stáním na pedálu jen tak.
Funkce řadící páky
Manuál
- R – zpátečka
- 1-6 rychlosti
Automat
- P – park: Do této polohy nastavíte řadící páku po skončení jízdy
- R – Reverse: Tuto polohu použijete při couvání
- N – neutal: používá se stejně jako u manuálu
- D – drive: Tato poloha je určená pro rozjezd a samotnou jízdu
- S – sport: Najdete u novějších modelů a je určena pro sportovní jízdu
- M – manuál: Řidič si volí rychlosti sám
Na otázku, zda je pro vás lepší manuál nebo automat, si budete muset odpovědět sami. Každý typ převodovky má své výhody a nevýhody, a to, co je pro jednoho řidiče ideální, nemusí vyhovovat druhému. Vaše rozhodnutí by mělo záviset na vašich osobních preferencích a stylu jízdy.
Co znamená chiptuning?