Rady a tipy

Na co si dát pozor při koupi ojetiny?

single-image

Spoustu rad při koupi ojetého vozu nám dozajista zanechali naši otcové a minimálně polovina známých. Každý čerpá z toho, co slyšel, nebo ze svých vlastních zkušeností. I z tohoto důvodu, a také proto, že se doba neustále mění, se některé tyto běžné rady shodují a některé si dnes už protiřečí. Proto si dnes shrneme ty nejdůležitější a pokusíme se vyvrátit pár mýtů.

Na trhu s ojetinami se v minulosti bohužel objevovaly až extrémní případy, kdy se z dvou “na totálku” zbouraných Octavií svařila a narovnala jedna funkční. Fingovala se výrobní čísla karoserií a samozřejmě se stáčely kilometry. Dnes už by legislativa i zkušenosti trhu měly tyto neduhy eliminovat.

Může se objevit soukromník, který se opravováním autovraků a následným prodejem docela dobře živí. Může se objevit i takový bazar, který na tomto principu bohatne. Trochu to možná znevýhodňuje ty poctivé soukromé prodejce a solidní autobazary, ale dlouhodobá zkušenost napoví. Zde bychom asi označili za solidní ty větší autobazary, které by si takováto extempore neměly v rámci své pověsti dovolit.

Nicméně pravděpodobně budete mít hned několik po sobě jdoucích možností auto před koupí nějakým způsobem prověřit. Vezmeme to postupně od prvního virtuálního kontaktu, po koupi.

Například v každém autobazaru při výkupu dělají běžně docela podrobné technické prověrky všech vozů. Nechte si je před koupí ukázat.

Ale… aneb háčky autobazarů
Jedním z velkých problémů jsou tzv. “volavky”, tedy auta bohužel hlavně u největších autobazarů, které mají různé modelové poměry nájezdů a ročníků vždy v kombinaci s nezvykle příznivou, ale stále uvěřitelnou cenou.

Auto si po telefonu zarezervujete, dojedete na místo a vámi vybraný vůz se skvělým poměrem cena/výkon před hodinou omylem někdo koupil, nebo to kolega spletl a auto na místě prostě není (a nebude; za to na internetu bude ještě měsíc). Určitě se za to zdvořile omluví.

Následuje nabídka podobných vozů, která jsou na place. Sice mají najeto o fous více, stav o něco horší, ale abyste nebyli škodní, tak pouze o 25 000 Kč vyšší cenu.

Po nějaké době čekání, kdy trochu změknete, vám oznámí, že tato cena je úplně běžná, že se nemáte čemu divit a že vám nabídnutá akční cena platí pouze při určitém (a mimořádně nevýhodném) nastavení splátek. Cena v hotovosti je tedy najednou vyšší o dalších 40 tisíc.

Jste rozčarováni, ale už se vám nechce domů pěšky s prázdnou. Profesionální prodejci vás nechají další dobu čekat, než změknete ještě o úroveň víc, a pak přijde na řadu “manažer”, který vám nabídku o pár tisíc stáhne a vy nadšeně podepisujete co chtějí, aniž by vám došlo, že si účtují “za přípravu k vyzkoušení vozu a zkušební jízdu” okolo 5 000 Kč, že jste dali zhruba o 50 000 Kč více, než by stála vámi vybraná první nabídka na internetu a ve finále odjíždíte s vozem, který jste nutno podotknout nestihli, protože na vás spěchali, prohlédnout pořádně podle všech kriterií tohoto článku.

Po pár dnech si ale uvědomíte, že místo původních 125 000 Kč jste zaplatili vlastně 170 000 Kč, na úvěru to přeplatíte na 260 000 Kč a ještě vám tam 12V zdířka nenabíjí mobil, stěrače špatně stírají a hučí levé ložisko. Máte před výměnou rozvodů a brzdy přijdou hned v závěsu. To je bohužel běžná praxe a je na vás jak až moc chcete být masochisté.

Shlédnutí inzerátu
Většina inzerátů dnes funguje spíše na internetu. Možná se ještě setkáte i s tištěnou inzercí, která je spíše omezená, takže závislá na prvním telefonickém kontaktu. Na internetu máte přece jen více času a prostoru pro přípravu na první telefonát s prodávajícím.

První co si u auta o které máte zájem proklepněte vyhledávačem na googlu problematičnost právě té dané motorové konfigurace. Lze dohledat prakticky u všeho články, na co tato série trpěla, či byla citlivá. Některé motorové řady byly historicky spolehlivější a některé méně. Internet vám nic neutají. Pokud je vámi vybraná konfigurace víceméně bez vážnějších rizik na nepříjemné drahé opravy, můžeme přejít k prvnímu telefonátu. Důkladné prohlédnutí fotek a podrobné přečtení všech popisků v inzerátu považuji za samozřejmost. U případných zmíněných závad doporučujeme zjistit dopředu orientační ceny oprav u vybraného modelu.

Pokud si totiž připravíte kalkulaci všech následovných nutných výdajů, může se to nechat promítnout do slevy, kterou vám při této argumentaci prodávající nabídne. Výčet ale není kompletní dokud neproběhne:

První telefonát
První zavolání by mělo počkat až na moment, kdy máte připravené nějaké znalosti problémovosti daného modelu a připravené nějaké dotazy. Připravte si to klidně bodově na papír a odškrtávejte si kladné odpovědi.
Ptejte se na:

  • možné závady, které jste se dohledali u tohoto modelu a série vozu na webu
  • zda má vůz správně vedenou servisní knihu
  • kdy se dělaly rozvody
  • určitě bych se zajímal o VIN daného vozu, které pak můžete nechat prověřit minimálně na Cebii, nebo vám poskytnou i další informace některé značkové servisy na základě právě výrobního čísla, jelikož mají u každého svého modelu evidovanou servisní historii a všechny zákroky
  • do kdy platí technická
  • je-li k autu druhá (např. zimní) sada kol v ceně
  • můžete se na rovinu zeptat na drobné neduhy s argumentem, že na ně stejně přijdete při zkušební jízdě
  • zeptejte se na problémy v podvozku, tlumičích, nápravách, ložiscích, motoru, či DPF filtru – pokud vám prodávající bude tvrdit, že je všechno v pořádku, šance na nečekané překvapení skrytými vadami se spíše zvyšuje, pokud vám upřímně prodávající řekne, že budou asi potřeba zanedlouho brzdy, pak to působí věrohodněji a zároveň si to můžete přidat do svého seznamu následných nutných oprav
  • stav brzd a pneumatik,ideálně i údaje v procentech, respektive v milimetrech
  • jestli jsou k vozidlu standardní věci jako povinná výbava, druhý klíč, rezerva, dálniční známka a jestli zná původní majitel případný kód autoradia

Seznam nutných oprav a výdajů po koupi vozu
Zde si na papír shrneme reálné náklady, které bude třeba po koupi vozu do auta investovat. Cenou vozu určitě čerpání prostředků nekončí, spíše mi naopak přijde, že teprve začíná.

Levné vozy před smrtí (mnohdy už spíš po smrti) budou svou cenou samozřejmě ventilovat svůj stav. Tzn. dáte minimální kupní cenu, ale sežerou vás opravy. A správně by plus mínus přímou měrou měla náročnost na cenu oprav klesat s nákupní cenou a věkem vozu. Na konci si však řekneme příklad jedné vyjímky.

Do svého seznamu si tedy napište:

  • nutná administrativa – evidenční kontrola, přihlášení vozu, případná EKO daň, dálniční známka
  • výměna oleje, případně rozvodů (doporučujeme udělat vždy, pokud se nedozvíte reálný stav)
  • zjištěné ceny oprav u kterých jste si všimli, nebo byly uvedeny už v inzerátu
  • zjištěné ceny oprav o kterých vám řekl prodávající při telefonátu
  • náklady na sezónní výměny pneu – pokud není v ceně druhá sada kol
  • zjistěte si orientačně v nějaké z kalkulačce, či pojišťovně i kolik vás nakonec vyjde povinné ručení, což už jako argument nepoužívejte, ale vám to pomůže střízlivěji odhadnout jak velký budget zhruba budete potřebovat na kompletní nákup provozuschopného vozu se vším všudy

Zeptejte se ideálně známého, ale lze za poplatek i neznámého automechanika
Je dobré si vzít sebou ke koupi vozu někoho, kdo má s automobily co největší technické zkušenosti. Ten většinou pozná běžné a někdy i neběžné neduhy rychle a spolehlivě. Pokud nemáte známého, lze někdy domluvit prohlídku i s mechanikem z libovolného autoservisu. Samozřejmě za poplatek.

Pokud ho nechcete platit a nemáte prostě tu možnost nějakého vzít, tak si shrneme pár faktů, které by vám měly napovědět.

Karoserie
Zvenku zkontrolujte každou část karoserie. Její vrypy, odřeniny. Zdaleka nejideálnější je ale mít měřičku tloušťky laku. Pokud se pak nějaký díl nápadně neshoduje s ostatními, e evidentní, že je buď z jiného vozu, nebo lakovaný a tím pádem opravovaný. Také spáry plechů by měly lícovat všude tak nějak stejně. Co je milimetr od sebe na jedné straně, by mělo být stejně i na druhé. Pokud někde část kapoty nesedí, mohl být automobil v minulosti bourán. Může být zkroucená karoserie a následně tak může docházet k neustálé řetězové reakci poruch a vy budete jen látovat za opravy. Nezapomeňte případně i zkontrolovat bezproblémové otevírání všech, včetně pátých dveří a krytky palivové nádrže.

Také zkontrolujte všechny části karoserie zespoda, jestli nejsou opravované a hlavně, jestli a nakolik zde může docházet ke korozi. Objevené závady si klidně připisujte do seznamu dodatečných investic.

Kola a pneumatiky
Pneumatiky by neměly mít, ani na náhradní sadě, hloubku dezénu menší, než dovoluje zákon, neměly by být opotřebené nerovnoměrně, neměly by na nich být žádné boule, nebo větší praskliny.

Před samotnou jízdou
Před nejdůležitější akcí, kterou je třeba udělat před koupí vozu, tedy před zkušební jízdou, si ohlídejte aby autonebylo tzv. “připravené”. Tedy vyžádejte si auto pokud možno studené. Někteří prodejci auto nahodí, nebo projedou ještě před vaším příjezdem a vy pak startujete do téměř rozběhlého chodu. Je lepší prověřit startér a autobaterii tím, že motor zkusíte nastartovat za studena. Tedy pokud auto nějaký ten den předtím stálo. Startér by se neměl nijak zdráhat auto napoprvé hladce bez jakýchkoliv podezřelých zvuků a prodlev nahodit. Pokud je tomu jinak, počítejte s jedním až dvěma tisíci na baterii, nebo ještě větší částkou za startér. Nehledě na další možné poruchy.

Ještě před startem bych namátkou zkontroloval hladinu oleje. Pokud je pod mírou, tak je možné, že vozidlo z nějakých skrytých důvodů nadměrně “žere” olej. Může to ale také pouze poukázat na to, jak zodpovědný byl majitel před vámi. Také by olej neměl být příliš černý a rozhodně by neměl obsahovat žádné drobné “piliny” kovu.

Za chodu
Měli bychom se podívat na motor za chodu, jestli z něj nejdou podezřelé zvuky, zda-li neklepe, nebo z něj nevytéká olej, či jiné provozní kapaliny. To je dobré zkontrolovat i pod autem. Motor by také neměl vibrovat nijak nadměrně, to by potom značilo umírající silent bloky. A neměl by být nadměrně hlučný. Zde je ale potřeba brát zřetel na to, jestli se jedná o pohon naftový, benzínový, hybridní, nebo snad elektro. U elektromobilů je to trochu jinak, u nich se tímto článkem zase tolik neřiďte.

To samé doporučujeme udělat s podvozkem. Podívat se za chodu, jestli všechny pohyblivé součástky fungují poklidně a čistě. Nemělo by nikde nic drhnout, kapat, nebo být uvolněné a vibrovat. U podvozku je potřeba také zkontrolovat celé výfukové potrubí z motoru až ke koncovce. Nemělo by se kořit odjinud, než z koncovky, neměla by být na výfuku žádná patrná díra a neměl by být provoz nadměrně hlučný. Po celé své délce by mělo být výfukové potrubí také pravidelně připevněné a nemělo by vytvářet nadměrné vibrace. Co je nadměrné si můžete před koupí porovnat třeba na funkčních vozech, kterými jezdí vaši známí.

Vyzkoušejte si také všechny druhy světel, výstražné blikačky, ale i ovládání jednotlivých směrů zvlášť. I když toto už jsou velice snadno řešitelné chyby. Ale přecejen halíře dělají talíře, takže připisujte. Vyzkoušejte stěrače, ostřikovače, funkci elektronicky ovládaných zrcátek. Vlastně prozkoušejte veškerou elektroniku pro jistotu. Otevírání všech okének až do spodní polohy. Jestli auto topí, chladí, jestli funguje vyhřívání čelního, nebo zadního skla, volantu, či sedaček. Ověřte správnou funkci nabíjecího 12V “zapalovače”. Osvětlení, či klimatizaci přihrádky. Nastavitelnost a sklopnost sedaček (ideálně všech). Ohlídejte si funkci ruční brzdy, otáčení volantem na místě a tedy správnou funkci serva. Pro detail funkčnost radia, či dalších věcí, které naleznete v infotainmentu (je-li k dispozici). Nezapomeňte také na hladké a bezproblémové nastavování větracích okének. Neměla by se vám v ruce zlomit, nebo sabotovat stabilitu v nějaké z poloh. Přepínáním na okénko, na řidiče, nebo pod nohy by také mělo zastávat svou funkci. Bezpečnostní pásy by se měly plynule vracet a všechny bez problému zapadat do zástrček. Zatrubte si klaksonem. Jediné co nedoporučuji vyzkoušet hned jsou airbagy.

Vím, že už se nemůžete dočkat samotné jízdy, ale na místě ještě klidně se zařazeným neutrálem vyzkoušejte postupně i vyšší otáčky. Nemusíte zatím ale nijak přehánět. Chytrá auta vás v této pozici stejně do více jak 2000 otáček nepustí.

Nyní si zařaďte jedničku a můžeme vyrazit. Zkusím sem sepsat bodov, jak by to mělo ideálně dopadnout.

  • motor běží bez poznatelných výkyvů a neklepe
  • v podvozku také nic neklepe ani na retardérech, či větších nerovnostech na vozovce
  • při zatáčení na jednu, či druhou stranu se neozve pískání, nebo hučení v nějaké z náprav
  • brzdy brzdí plynule a účinně, bez zbytečných zvuků
  • spojka zabírá dříve, než na poslední chvíli
  • rychlosti na řadící páce nevyskakují a jdou zařadit lehce, bez znatelného zádrhele
  • auto není hlučnější, než by se dalo očekávat
  • při puštění volantu na rovné silnici by auto nemělo nikam uhýbat, mělo by držet směr
  • při snaze o co největší akceleraci by vám nabízené zrychlení mělo osobně stačit a auto by při něm nemělo vykazovat nezvyklé zvukové, nebo pocitové výkyvy oproti normálu a pokud je auto už zahřáté na standardní teplotu, tak se ho nebojte vytočit
  • plynový pedál, nebo vlastně ani jeden pedál by se v žádné z poloh neměl zasekávat
  • také zkontrolujte zda-li se motor, tedy voda v chladiči nepřehřívá – ideálně by neměla překročit 90 stupňů Celsia; naproti tomu teplota oleje může přesahovat bod varu vody a je to stále v pořádku
  • zkontolujte si stav kilometrů s údajem v inzerátu a předpokládaným nájezdem společně s údaji z Cebie či ze servisu
    nakonec si zkuste zařadit i zpátečku
  • v dnešní době už budeme muset připsat i správný chod asistenčních systémů a opět věcí, které nabízí palubní počítač navíc

Podvozek
Nechte si auto pokud možno zvednout a pořádně zkontrolujte všechny nápadně vypadající vady podvozku, korozi, uvolněné součásti a vyvařeniny, či různé záplaty. Pokud je auto podstříkané černým “asfaltem”, je lepší se mu vyhnout, protože tam už opravené a nedoopravené neduhy nezjistíte vůbec.

Bohužel naprostá většina především starších aut s většími nájezdy bude některým z neduhů disponovat určitě. Připisujte si ale všechno do svého seznamu, který až původnímu majiteli přečtete, odhadnete investice a poukážete na jiný inzerovaný vůz stejné kategorie za podobnou cenu, který pravděpodobně tolik neduhů nemá (samozřejmě, že má a bude mít i jiné) a třeba se vám to odrazí na výsledné ceně. Starší auta vyžadují citlivější servis víceméně skoro na všechno, pokud vám nestačí pouze na nějaký provizorní provoz na pole.

Neznamená to ale, že by novější auta měla znatelnou výhodu. Pokud bude novější auto před intervalem potřebným pro výměnu rozvodů, sečtou se vám tam staré gumy, nefunkční 2 – 3 elektornické funkce, nebude vám správně brzdit ruční brzda a za půl roku vám auto neudělá technickou, tak počítejte se značnou investicí i při koupi novějšího vozu. Pokud si však odškrtáte, nebo vyřešíte všechny položky tohoto článku, auto by vám bez větších investic nějakou dobu mohlo dobře sloužit.

Počítejte však, že komponenty jako brzdy (destičky, kotouče), tlumiče, olej, rozvody, pneumatiky, ložiska, žárovky a mnoho dalších, jsou pouze spotřební zboží, takže záleží na stádiu jejich opotřebení k určení doby, kdy bude třeba je řešit. Tím chci říci, že se paradoxně může najít starší automobil, který má všechno zrovna tak nějak po výměně, do kterého vložíte méně investic, než do novějšího modelu, kterého se původní majitel zbavil právě proto, aby tolik servisních úkonů nemusel platit a řešit.

Na závěr je nutno říci, že kupujete ojetý vůz. Vždycky počítejte s dodatečným servisem. Ten si udělejte ještě, než začnete pravidelně jezdit. Existuje také možnost si přikoupit dodatečné záruky. A doporučuji si nechat od začátku třeba 30 000 Kč jako stabilní rezervu na náhlé opravy. Počítejte s tím už při koupi vozu a neutrácejte maximum všech prostředků, co máte. Může se to krutě vymstít a stačí si sečíst už jen seznam výdajů nad rámec kupní ceny vozu ze začátku našeho článku.

Mohlo by se vám líbit