Rady a tipy Život řidiče

Jak na auto v zimě

single-image

Zima už pomalu v našich končinách začíná. Je tedy dobré si, jako každou zimu, připomenout několik dobrých rad, než pak být překvapeni.

Znáte to… Je ráno a vy spěcháte do práce. Špatně se vám vstává. Zima je vám už doma a vy, kdo nemáte k dispozici garáž, musíte trávit dobrou čtvrthodinku odklízením sněhu ze svého automobilu, škrábáním zamrzlých skel a u nenových automobilů také často běháním po parkovišti a hledáním dobré duše, která by zapůjčila startovací kabely. Tím ale zimní starosti nekončí. Topení vás zahřeje až v půli cesty a ještě musíte dbát zvýšené opatrnosti, abyste někde neuklouzli.

Doporučujeme se na odklízení sněhu z vozu připravit dobře už doma. Jako první indikátor sněhu poslouží pouhý pohled z okna. Důležité je začít s odklízením sněhu u správného vozu! A pokud nepoznáte, které z těch bílých zapadaných kopečků je vaše auto, doporučuji začít teplou zimní obuví, nepromokavými rukavicemi, teplou bundou, nebo čepicí.

Pokud váš vůz má dálkové centrální odemykání můžete vyzkoušet, jestli čistíte od sněhu správné auto, jak nám ukázala v minulosti jedna vtipná reklama.

Dále je důležité si v ideálním případě vzít do ruky smeták z domova. Znáte tu situaci, když otevřete stále zasněžené auto, abyste se dostali dovnitř pro smeták, co vám sníh ze střechy na sedačce způsobí za kalamitu.

Od sněhu je potřeba očistit celé auto. Tedy hlavně i ze střechy, což je relativně nepříjemá práce, zvlášť pokud jste podcenili námi doporučenou výbavu z domova. Začneme ale odklízením sněhu ze střechy nad a z bočních dveří u řidiče plus předním sklem. Bude totiž ideální auto nastartovat, zapnout na plno klimatizaci mířenou na přední sklo a také vyhřívání zadního (a kdo má, tak i předního) skla. Auto nezapomeňme přibrzdit ruční brzdou. Poté si dejte záležet především na zrcátkách i bočních sklech, ke kterým se za jízdy už tak snadno nedostanete a může být docela nebezpečné je podcenit. Také dbejte na očištění světel.

Ledové nánosy na všech sklech a zrcátkách odstraníme škrabkou. Buď je dobré vozit jednu v autě,ale ideálním pomocníkem jsou i kombinované smetáky i se škrabkou, nebo např. nové škodovky mají umístěnou škrabku ve víku nádrže už z výroby. Každopádně je dobré skla od ledu opravdu očistit. Nedoporučujeme babské rady jako pouštět na sklo ostřikovače za jízdy, kdy po rychlém odpaření lihu zbylá tekutina opravdu rychle zamrzá, nebo si celé čelní sklo zničit politím vařicí vodou. Přece jenom rozdíl teplot vařící vody a zamrzlého skla je opravdu razantní a takto rychlá výměna by vám nemusela moc pomoci. Nehledě na to, že by voda opět po ochlazení rychle zamrzla.

Auto máme prosté ledu a sněhu, nastartované, takže předpokládáme, že už se kromě nás i lehce zahřál motor a začne zanedlouho topit. Některá auta vám během jízdy doslova zahřejí zadek a záda pomocí vyhřívaných sedadel, a ruce díky vyhřívanému volantu. Ale tyto prvky nepatří ke standardní výbavě všech vozů. Než do vozu ale sednete, mějte na paměti, že jakákoliv vlhkost navíc není vhodná kvůli zamlžování oken. Je dobré tedy všechny peripetie i na sobě očistit (oklepat) od sněhu a pak až usednout za volant. Některé vozy mají i přesto problém se zamlžováním zevnitř, a zde hledejte příčiny někde v těsnícím systému vozu, nebo v klimatizaci. Také kabinový filtr, když je zanesený, vám s tím moc nepomůže.
Dalším důležitým aspektem už je pak hlavně bezpečnost.
Kvalitní a zachovalé zimní pneumatiky, opatrná jízda a nejlépe zkušenosti ze školy smyku. Brzděte raději rychlostmi než brzdami a také to nepřehánějte s předjížděním, především do zatáček. Pokud se ke smyku opravdu dostanete, tak nešlapejte na první dobrou na brzdy, jen pusťte plyn a snažte se narovnat řízení a vrátit se zpět do svého jízdního pruhu.

Abychom ale neskončili rovnou na začátku, je třeba auto také pořádně na zimu připravit.
Ale o tom zase někdy příště.

Mohlo by se vám líbit