Auta Historie

50 let s Hondou Civic

single-image

Zábavný vůz na sportovní jízdu, to je Honda Civic, která v letošním roce slaví jubilejní 50. výročí. Je to jedno z největších automobilových univerzálů dnešní doby. Už od svého působení se snaží snoubit každodenní použitelnost s ekonomickým provozem.

Nejnovější sportovní Hondu Civic Type-R představili Japonci na slavnostním výročí. Značkou připomíná jeden z nejslavnějších hatchbacků. Slavná Honda Civic přišla na svět už v roce 1972, kdy při začátku ropné krize, využila odklon Američanů na levnější japonské vozy.

Honda Civic se prodává po celém světě a stala se tak automobilovou ikonou. Japonští inženýři oslovili svými modely nadšence se zájmem o sportovní jízdu, a zároveň i lidi důchodového věku, kteří hledají praktičnost. Do dnešních dnů se prodalo přes 27,5 milionů vozů.

První generace Civic vyvinula model pro všechny trhy a byl to první vůz značky Honda. Během čtyř let vyrobila automobilka první milion kusů. Druhá a třetí generace přinesly značné vylepšování techniky, designu a výbavy. A poté zahájily dlouhou řadu evoluce, která přilákala nové zákazníky.

V Česku se nejčastěji setkáváme s modely od čtvrté generace, která byla na trhu od roku 1987 a právě v té byl model Civic, nový motorizovaný s revolučním časováním ventilů VTEC. Tento vůz získal několik světových ocenění.

Pátá generace s uhlazenějším aerodynamičtějším tvarem, při zachování praktičnosti, přišla v roce 1991. Luxusnější výbavu, ekonomičtější motory a představení automatické převodovky typu CTV, to všechno představila v roce 1996 šestá řada. S touto generací vstoupila do světa i sportovní verze hatchbacků.

Začátkem roku 2000 se představila již sedmá řada generace a v následujícím roce se stala jako první Civic nejúspěšnějším sériově vyráběným autem s benzinovým motorem. Futuristická osmá generace se představila v roce 2005. Charakteristickými rysy byla čirá maska z plexiskla a variabilní zadní sedadla.

V roce 2011 se začala vyrábět devátá generace, která pokračovala s modernizováním motoru. Motor 1,6 i-DTEC byl zapsán v Guinnessově knize rekordů pro svou nejnižší spotřebu paliva na světě. Tato Honda projela 24 zeměmi Evropské unie a ujela přes 13 498 kilometrů. Její průměrná spotřeba paliva byla 2,821/100 km.

Jubilejní desátá generace přijela v roce 2015. Tato generace nabídla dvojici benzinových motorizací VTEC Turbo. Poprvé taky ukázala pokročilé prvky bezpečnosti a asistenty řidiče. V roce 2017 stanovila sportovní varianta Civic Type–R nový rekord pro vozy s pohonem předních kol na závodním okruhu Nurburgring.

V dnešní době se v České republice prodává model již 11. generace, a to s plně hybridní technologií: HEV. I v Česku se brzy dočkáme nové sportovní varianty Type–R. Podle Hondy je to poslední čistě benzinový model v Evropě.

Mohlo by se vám líbit