Auta Historie

Generace BMW

single-image

Nejvýznamnější model bavorské automobilky je legendární BMW řady 5. Řada 5 se stala v pěti uplynulých dekádách symbolem prestiže a komfortu. Ale ani po padesáti letech nezapomínáme na kořeny a kvality kombinující se sportovním nádechem. A každá nová generace přinese vždy na trh něco nového.

1.generace – E12 (1972-1981)
První generace modelů jsou vždy ty nejvýznamnější. Právě generace E12 byla ta nejdůležitější která tzv. nakopla firmu. V 60. letech se totiž bavorské automobilce nedařilo a sedan střední velikosti právě pomohl rozjet prodej, ale také i pověst celé automobilky jako výrobce sportovních vozů. Tehdy se dodávala ve dvou variantách čtyřválec a šestiválcové verze M535i a později také benzinová osmnáctistovka.

2.generace – E28 (1981-1988)
Tato generace byla spíše upravenou E12 než úplně novým modelem. Bracqův nástupce ClausLuthe navrhl kromě nového designu nové kapoty ukotvenou vzadu pod čelním sklem také o něco mohutnější zadní část. Nejde také zapomenout na nový interiér se středovou konzolou, která je oblíbená i u pozdějších modelů BMW.

3. generace – E34 (1988 – 1996)
Tato generace zaznamenala první velký skok. Nejen ve velkých změnách v designu, ale jako první přišla s vymoženostmi jako kontrola trakce, pohonem všech kol a variabilní časování ventilů. Byla to první generace s variantou Touring a verze 540i dokonce nabídla vidlicový osmiválec. Tyto důvody jednoznačně vedli k tomu, že se tato generace tak dobře prodávala.

4. generace – E39 (1996 – 2003)
Veřejnost je často nespokojená s excentrickým designem pozdějších E60. Bangle ovšem pracoval už na poslední pětce, E39. Tento model dostal o něco širší postoj a přední ledvinky byly poprvé součástí kapoty. Verze M5 s 5,0 l V8 byla nejrychlejším sedanem a dodnes je jedním z nejúžasnějších eMkových bavoráků. Největším posunem byl přechod z litinových boků motoru na hliníkové. Čím dál tím více rostl zájem o naftové motory, a proto automobilka dala vzniknout prvnímu naftovému čtyřválci. Tato generace nabízela satelitní navigaci nebo automatické vyrovnávání podvozku. Lidé se tady nemuseli bát, že budou drhnout koly o podběhy.

5.generace – E60 (2003 – 2010)
Díky designu a technologii se zasloužila o největší revoluci právě tato generace. E60 přinesla adaptivní světlomety anebo tempomat, aktivní řízení nebo průhledový displej. Základní čtyřválec autu dodával dostatečnou, ale trochu vlažnou dynamiku, a to jak v naftě, tak i v benzinu. Řadě 5 více sedly šestiválce a díky této verzi se řadí mezi spolehlivé ojetiny. Postrachem supersportů se stal model V10 s pětilitrovým motorem.

6.generace – F10 (2010 – 2017)
F10 přišla s dost konzervativním vzhledem, ale na kvalitě nic neubylo. Vedle jste nešlápli s žádným motorem této řady, ale za příplatek mohly být spárovány s osmistupňovým automatem. Vrcholem pak byla samozřejmě M5, která měla dvakrát přeplňovaný osmiválec o výkonu 560 a později 600 koní. Prvním hybridním BMW byla verze Active Hybrid.

7.generace – G30 (od roku 2017)
Kde F10 měla nějaké rezervy tam G30 nenechala žádný prostor na chyby. Díky hojnému využití hliníku byla G30 lehčí o 100 kg což mělo velký vliv na všechno. V designu přibilo více ostrých linek a sportovní charakter, ale přesto zůstal decentní. U motoru došlo spíše k evoluci, objevila se také první plug-in hybridní verze.

Mohlo by se vám líbit