Auta Historie

Tatra 603

single-image

Obdivovaná avantgardní limuzína, bohužel však také i určitý symbol totality. Byla konstruována především jako reprezentační osobní automobil k přepravě vyvolených osob tehdejší doby. Kromě reprezentace se dokázala prosadit i jako závodní automobil. Svými konstrukčními, estetickými a výkonnostními vlastnostmi se právem řadí mezi legendy československé automobilové scény.

Tatra 603 vznikala tajně. Dělo se tak kvůli direktivnímu nařízení z počátku padesátých let minulého století, které Tatře přikazovalo ukončení výroby osobních vozů. Povolena byla pouze výroba vozů nákladních. Výroba luxusních osobních vozů byla převedena v rámci RVHP pouze do Sovětského svazu. Jenže vozy vyrobené v Sovětském svazu nijak nevynikaly svou kvalitou a nevyhovovaly svými vlastnostmi potřebám československé vlády, velvyslanectví a stranických funkcionářů. Vývoj tedy začal tajně, posléze ale nakonec projekt Tatry T603 zelenou přeci jen získal.

Na vzhledu karoserie se podíleli František Kardaus, který zpracoval prvotní návrh automobilu, a Zdeňek Kovář, podle jehož předlohy byla Tatra T603 nakonec konstruována. Motor sestrojil Julius Mackerle, který využil motoru odzkoušeného v prototypu T602 Tatraplan Sport. 180 kg těžký, vzduchem chlazený hliníkový vidlicový osmiválec s objemem 2545 cm 3 . Zprvu dával při 4800 otáčkách výkon 70 kW a využíval dva dvojité spádové karburátory Jikov. Převodovka čítá u tohoto typu 4 rychlostní stupně. Vpředu na podvozku o rozvoru 2750 mm najdeme vlečená ramena a vzpěry McPherson, vzadu zase výkyvné polonápravy, které jsou pro Tatru typické. Komfort pasažérů zajišťovaly teleskopické tlumiče a vinuté pružiny. Hmotnost na obě nápravy se rozkládá v poměru 47:53, což je pro automobil, který má motor uložen v zadní části, unikátní.

Šestsettrojka se vyznačuje zadním panoramatickým oknem, které je rozděleno na dva díly. Část prototypů tohoto vozidla měla na dvě části rozděleno i čelní okno. Posléze se od dvoudílného čelního skla upustilo a přešlo se k celistvému oknu. První plně funkční Tatra T603 vyjela na silnici roku 1955. 5,06 m dlouhá, 1,91 m široká a 1,53 m vysoká Tatra T603 o hmotnosti 1450 kg dokázala vyvinout až 170 kilometrovou rychlost. Zrychlení z nuly na sto však trvalo až 19 vteřin. Standardní spotřeba tohoto vozu činila zhruba třináct litrů na sto kilometrů.

T603 byla a stále je světově uznávaným automobilem. Do povědomí se dostala především díky zimní olympiádě v Cortině d´Ampezzo v roce 1956, kde se vůbec poprvé představila širší veřejnosti. Dále byla vystavována na brněnském veletrhu v září 1956, na IAA 1957, v Ženevě, Paříži a také Expu 1958 v Bruselu.

Tatra T603 se dočkala i druhé série. Došlo k lehkým obměnám, co se vzhledu týče, ale v jádru zůstalo vše zachováno. Díky potlačení přetáčivosti při ostré jízdě a citlivosti na boční vítr se spolu s příčným zkrutným stabilizátorem vpředu a se zvětšeným rozchodem vzadu velmi zlepšily jízdní vlastnosti automobilu. Došlo i k drobným obměnám palubní desky. Novinkou byl také posilovač brzd, zvýšené čelní sklo, oranžově zbarvené směrovky a v neposlední řadě také agregát 603 H s výkonem 77 kW.

Tatra T603 je opravdu zdařilé auto, jehož vzhled je svým způsobem ojedinělý a nezapomenutelný. A co teprve, když si může člověk tento vůz vyzkoušet na vlastní kůži.

Mohlo by se vám líbit