Zajímavosti

Historie značky Lamborghini

single-image

Italská automobilka Lamborghini vyrábí jedny z nejvýkonějších supersportů na světě. Je to mokrý sen nejednoho mladého kluka. Ceny sériových modelů převyšují často konkurenční Ferrari. Její vznik však vykazuje známky značné kuriozity.

Nejprve je třeba zmínit rok 1948, kdy dvaatřicetiletý Ferruccio Lamborghini založil společnost Lamborghini Trattori ve městě Centa v provincii Ferrara. V roce 1959 dále začal vyrábět i klimatizace. Na přelomu roku 1962 a 1963 nakonec ke svým úspěšným podnikům Ferruccio přidal dnes již světoznámou automobilku.

Ferruccio Lamborghini, coby majitel prosperující firmy, vlastnil auta jako Maserati, nebo Ferrari, ale údajně s nimi nikdy nebyl stoprocentně spokojený.

Zápletka
Za všechno může údajně spojka v Ferrucciovém Ferrari 250GT. Když ji šel reklamovat, nepotázal se zrovna s pozitivním jednáním ze strany samotného Enza Ferrariho. Naštvaný se tak vrátil do své továrny, kde svou spojku rozmontoval a zjistil, že obsahuje stejné součástky, které používá do svých traktorů. Tedy výrobcem a dodavatelem byla stejná společnost. Zašel tedy do svého vlastního skladu součástek a potřebné díly na opravu tam sám našel.

Tento impuls ho přiměl k založení vlastní automobilky na výrobu supersportů. Dostala jméno Automobili Lamborghini, zkráceně dnes známé Lamborghini. Jako logo posloužilo znamení býka v kterém se její zakladatel narodil.

350GT
Už první model Lamborghini osadil dvanáctiválcovým motorem. S jeho vývojem pomáhal mladý talentovaný konstruktér Giotto Bizzarini. Ten se podílel na konstrukci motorů V12 v konkurenčním Ferrari. Výkon motoru byl na tu dobu neuvěřitelných 270 koní a i proto tak první model nesl název 350GT. Hned v prvním roce výroby se prodalo 130 kusů.

400GT
Následovníkem prvního modelu byl silnější, 320 koňskými silami poháněný, 400GT, který se taktéž prodával náramě. Společně tyto dva modely zajistili možnost kvalitního vývoje přelomového modelu.

Miura
Převratným modelem byl první čistokrevně supersportovní automobil Lamborghini s uprostřed uloženým motorem zvaný Miura. Ten nabízel již 350 koní a jeho maximálka dosahovala 277 km/h. Pozdější nástupce s příznačným označením SV nabízel dokonce 385 koňských sil.

Čekání na revoluci
Období 1968 až 1974 vyplnily modely Islero, Espada, nebo Jarama. Skutečná bomba ale měla teprve přijít.

Lamborghini Countach
Tento model šokoval nejenom svým výkonem, čtyřlitrovým motorem, ale také dveřmi otevírajícími se nahoru, nebo obrovskými nasávacími otvory na bocích vozu. Také samotný design nebyl zrovna v tu dobu úplnou samozřejmostí. V roce 1985 nastoupila vrcholná řada LP5000S QV s více než pětilitrovým motorem a čtyřmi ventily na válec. Jeho výkon dosahoval 455 koní, což překonalo tehdejší vlajkovou loď Ferrari, model Testarossa.

Problémy
V roce 1972 se však nad automobilkou i přes veleúspěšný model Countach začla stahovat mračna. První továrna vykázala ztrátu v podobě zrušení důležité dodávky traktorů do jižní Ameriky, na kterou se ale společnost draze připravovala. Ferruccio tak musel svůj podíl ve firmě na traktory prodat Fiatu. Výroba traktorů Lamborghini ale funguje dodnes.

Automobilku naštěstí držel pořád při životě model Countach. V sedmdesátých letech ale došlo k ropné krizi, dalšími překážkami byly dlouhý pořadník výroby, nedočkaví zákazníci, financování výroby a špatný dodávka dílů. V roce 1978 tak byla společnost nucena vyhlásit úpadek a hledal se nový majitel.

Noví vlastníci
Postupně Lamborghini koupil za 3 mio dolarů francouzský umělec Patrick Mimran se svým bratrem Jean Claudem. Bratři do společnosti značně investovali a za jejich působení došlo k revitralizaci modelu Countach, uvedení nového sporťáku Jalpa na trh a sériové výrobě terénního LM002. V roce 1987 pak bratři prodali společnost nadnárodní automobilce Chrysler. Patrick se poté věnoval vlastnímu umění.

Diablo
Možná jeden z nejvýraznějších modelů historie, i když zrovna u Lamba je jich výrazných více, bylo už pod Chryslerem vydané Diablo. Toto auto bylo opravdovým monstrem. Autorem agresivního designu byl Marcello Gandini. Diablo samozřejmě vycházelo z předchozího trháku – Countach. Hodně se zde dbalo na odlehčení a aerodynamické vlastnosti vozu vylepšila mnohá zaoblení karoserie. První série dostala motory z předchozího Countache. Vylepšeny byly pouze karburátory, které tak dovolovaly splnit přísnější emisní normy ve spojených státech. Výkon byl v té době neuvěřitelných 490 koní a na stovku se tento zabiják dostal už za 4,2 vteřiny. Maximální rychlost byla udávána 325 km/h, na okruhu ale byla překonána dokonce na 340 km/h. Vrcholný model SV disponoval 533 koňmi a měl pohon všech kol. Samotný Chrysler se ale dostal do problémů a tak automobilka putovala do rukou indonéské finanční společnosti Megatech. Pod jejím vedením nevznikl žádný nový model. V roce 1998 tedy Lamborghini koupila jiná zásadní automobilka – Audi, která je jejím majitelem dodnes.

Nová éra pod Audi
Noví majitelé, jelikož to nebyli žádní automobiloví panicové, automobilku pozvedli do dnešní pozice. Přišli s modely Murciélago, Gallardo, Reventón, či dnešní Aventador, nebo první supersportovní SUV Lamborghini Urus.

Mohlo by se vám líbit