Zajímavosti

Nová šance pro diesel

single-image

Poslední roky se v Německu začali prosazovat hlasy apelující na kvalitu ovzduší v jednotlivých německých městech. Vygradovalo to až v nařízení soudu, radnicím a samosprávám, ty měly zakázat vjezd starších dieselů do hustě obydlených oblastí.

Vše začalo evropskou směrnicí pro kvalitu ovzduší s limitem roční průměrné koncentrace na 0,04mg/m3. Ta je v několika německých městech překračována a aktivisté toho využili pro prosazení zákazu. Jedním z těchto měst je i Stuttgart. Vedení radnice ale nesouhlasilo a nepřišlo ji jako vhodný nápad omezovat řidiče se staršími vozy. Proto vymyslela jiné řešení situace. Výrazně investovala do rozšíření městské dopravy, záchytných parkovišť, do městské zeleně a do častějšího mytí ulic. Tato opatření zabrala a pomohla udržet hodinový limit NO2 v normě. Stuttgart omezil vjezd pouze do konkrétních ulic desetiletým a starším vozům. K podobným opatřením přikročili také v Hamburku, Bonnu a Berlíně.

Dva roky se zdálo, že omezení fungují, ale pandemie koronaviru přinesla mnoho překvapení včetně nových informací kolem životního prostředí ve městech. Auta zůstala v garážích a kvalita ovzduší se přesto nezlepšilo. Podle magazínu Focus hladina oxidu dusičného nejprve začala klesat, ale poté výrazně stoupat a to jak ve Stuttgartu, tak v Mnichově a Berlíně. Východiska dosavadní politiky tím byla zpochybněna, což je na radnicích i v zemských vládách znát. “Zákazy dieselů jsou mimo diskusi. Místní úřady budou muset vysvětlit, jak to, že při dramatickém úbytku automobilové dopravy neklesá hladina oxidů dusíku,” vyjádřil se tajemník spolkového ministerstva životního prostředí Steffen Bilger (CDU). “Řidší provoz není zárukou čistšího vzduchu,” přidala se mluvčí strany FDP pro enviromentální otázky Judith Skudelnyová. Místní organizace FDP v Bádensku-Württenbersku vyzvala zemský sněm, aby vláda dosavadní kurz zákazů vjezdu revidovala.

Skupina aktivistů žaloby stáhla, protože její předmětné podmínky pominuly. “Vyplatilo se, že jsme před zákazy vjezdu dali přednost jiným opatřením,” dodal starosta Stuttgartu. V Německu po opadnutí budou muset celou situaci kolem zákazu dieselů přehodnotit. Zjevně není hlavním a jediným problémem zvýšených limitů.

Mohlo by se vám líbit