Auta

BMW Z4

single-image

První generace Z4 je možná tím nejhezčím modelem řady „Z“ vůbec. Navazuje na předchozí model Z3, který zas až tak povedený nebyl. Ale pojďme se podívat na Z4 zblízka.

Druhá generace Z4 přišla o svou první variantu coupé, ta by ale stejně nedávala skoro žádný smysl. Vůz měl kovovou stahovací střechu, která zvyšovala všestrannost modelu. Brzy se na trhu objeví třetí generace, kterou BMW představilo poměrně nedávno. Nová generace se opět vrací ke střeše plátěné, která snižuje hmotnost, ale zase přidává na drsnosti. Druhá generace se příliš neprodávala, a proto se pomalu objevuje na trhu ojetin za velice zajímavé peníze. Anders Warming v době uvedení na trh schytal za Z4 dost kritiky, ale podle některých lidí si ji nezasloužil. Výroba byla zahájená v roce 2002 v USA a rok později dorazilo nové Zetko i na evropské trhy.

První Z4 byla o něco větší než předchozí model a je to vidět nejvíce v interiéru, především v místě pro nohy spolujezdce. Sedadla jsou umístěna poměrně nízko na zadní nápravě. Ideální je pokud jsou v modelu sportovní sedadla, protože ta klasická nemají moc výrazné boční vedení. Volant nabízí velké spektrum nastavení, takže najít tu nejpohodlnější pozici na řízení není vůbec žádný problém. Bohatá základní výbava, čtyři airbagy, rádio s CD přehrávačem, klimatizace a elektrická okna. Pokud byste si ale chtěli pořídit kožené čalounění s výhřevem, budete si muset připlatit, stejně jako za navigaci. Střecha funguje pouze u stojícího automobilu a její stažení trvá přibližně 12 sekund a vyplatí se její stav zkontrolovat před koupí. Objem kufru se nemění a tak i takové malé auto má překvapivě dostatečných 180 litrů.

Charakterní motor vpředu a pohon zadních kol jsou typické znaky starších BMW ale i pro segment malých roadsterů. Vrcholem generace byla verze Z4 M a pro jiné milovníky BMW zase Alpina Roadster S. Při klidné jízdě je auto krásně tiché a má příjemnou spotřebu, která se většinou pohybuje okolo osmi až dvanácti litrů na sto kilometrů. Pokud si ale takové auto pořídíte spíš jako hračku, tak takové údaje zrovna neřešíte. Auto je samozřejmě vybaveno systémem ABS, elektronickým posilovačem řízení, který se mění podle aktuální rychlosti. Výhodou je mnohem pevnější karoserie, než měl předchůdce Z3. BMW použilo ty nejlehčí materiály, aby nebyla moc těžká. Kapota je hliníková a rám střechy zase z hořčíku, dokonce BMW použilo pneumatiky run-flat aby ušetřilo hmotnost rezervy.

BMW Z4 je spolehlivé, dobře odolává korozi a ani provozní náklady nejsou tak vysoké jak by mnozí z vás očekávali, bohužel díly a servis už nejsou nejlevnější. Auto má interval na výměnu oleje předepsaný na 15 tisíc kilometrů a řada majitelů, kteří nejezdí tak často, jej tak často nemění. Pravidelná výměna oleje je potřeba i u automatické převodovky a diferenciálu. Nezapomínejte na kontrolu vodní pumpy a také na stav brzdových hadic. Bohužel interiér už není tak kvalitní jako u jiných modelů a vyplatí se zkontrolovat všechnu elektroniku.

Ceny se pohybují v rozpětí 100 až 500 tisíc, ale úplně po těch nejlevnějších kouscích bych se ale nedíval, taková auta mají většinou zanedbaný servis. Zkušený řidič si Z4 opravdu užije a ocení, že auto nejen vypadá lépe než Z3, ale i že sportovněji jezdí.

Mohlo by se vám líbit