Technika

Jak funguje senzor deště?

single-image

V minulosti se o automatizaci a elektřině u většiny aut moc nemluvilo. Alespoň ne funkcemi, které může řidič aktivně využívat nebo které mu usnadňují ovládání. Ale i vynálezy jako klíčový spínač, který jsme dlouho považovali za samozřejmost, byly kdysi inovativními zařízeními.

V dnešní době se situace příliš neliší. Stále je zde prostor pro optimalizaci a jedním z těchto pokusů o ještě bezstarostnější jízdu je bezesporu dešťový senzor. Už podle názvu pochopíte, o co jde, ale skrývá se v tom zajímavá technologie. Jakmile to pochopíme, pomůže nám to lépe identifikovat poruchy a výpadky na konkrétním zařízení a co nejrychleji je opravit. Většina z nás se mnohokrát podívala přímo na tento senzor, aniž bychom pravděpodobně měli tušení, co to vlastně je. Bývá umístěn za čelním sklem, kde nebrání řidiči ve výhledu a je tedy ideálně umístěn přímo za zpětným zrcátkem. Zařízení se obvykle pozná podle tónovaného skla. Pokud se podíváte pozorně, můžete vidět samotný senzor. Zvenku se to pozná podle kulaté skleněné čočky, která může připomínat fotoaparát nebo třeba reflektor.

Nyní víte, kde se zařízení nachází, ale jak vůbec detekuje déšť nebo intenzitu deště? Chcete-li to provést, musíte se podívat dovnitř senzoru. Mimo jiné jsou zde dvě LED diody, které zachycují světlo přicházející zvenčí na čelní sklo. Jsou umístěny v takovém úhlu, aby se světlo několikrát lámalo a vždy dosáhlo určitého referenčního bodu. Pokud tedy světlo dopadne tak, jak výrobce stanovil pro jasné počasí, senzor předpokládá, že je vše v pořádku a že se na čelním skle nenachází žádná voda ani nečistoty. Bez ohledu na to, zda se náhle změnilo počasí, jeli jste v louži nebo se do auta před vámi dostala voda ze střechy na čelní sklo. Jakmile se kapalina, nebo jiné částice, jako je špína, bláto atd., dostane na povrch, mění se úhel lomu světla. Důležité je zde i nastavení výrobce vozidla, tzn. které hodnoty ostřikovače znamenají sílu a moment jejich aktivace.

Pokud se předpovězená data liší od naměřené hodnoty, senzor vyšle signál do systému stěračů a automaticky se aktivuje. Po odstranění nečistot ze skla je přijat nový signál k opětovnému vypnutí stěračů.

U většiny vozidel senzor funguje od začátku a plně se aktivuje automaticky. To znamená, že ihned po nastartování motoru začne pracovat i snímač. V ojedinělých případech se však může stát, že řidič před opuštěním vozidla ručně vypnul zařízení před vámi a zapomněl jej znovu zapnout. Záleží na konkrétním modelu, ale většinou u volantu najdete malou páčku, kterou lze automatické čištění čelního skla zapnout a vypnout.

Mohlo by se vám líbit