Auta Historie Zajímavosti

Hračky pro dospělé

single-image

Někteří automobilový nadšenci by tento den 5. listopadu mohli nazvat svátkem. Tento den se totiž v Londýně dražila unikátní sbírka 18 špičkových vozů, které se za posledních 50 let zapsali do historie automobilismu, jako například ze 70. let Lamborghini Miura, z 80.let Lancia Delta a Audi Quattro a z novějších pak třeba Ferrari 550, Enzo, LaFerrari či Bugatti Chiron a mnoho dalších. Tato sbírka je jako kufřík plný autíček z dětství jenom s jedním jediným detailem, a to že tahle jsou v životní velikosti. A my jsme Vám vybrali top 10.

  1. 1971: Lamborghini Miura SV – Tato legenda je z počátku 70. let. SV nebyla první Miurou ale ani poslední a také se neřadí mezi ty nejrychlejší, přesto ale patří k nejvyhledávanějším SV. Ferruccio Lamborghini založil svoji automobilku, aby pořádně zatopil Ferrari s jeho novou Miurou SV, která byla silnější a širší – což se mu povedlo. Do dnes se ty nejlepší kusy draží za více než 60 milionů korun.
  2. 1982: Lancia 037– Právě Lancia vděčí za dnes už zašlou slávu právě 037. Ve své době šlo o nejúspěšnější speciál rallye na světě především protože se jako jediné „dvoukolce“ podařilo porazit mocné Audi Quattro, které mělo pohon všech kol a stalo se tak legendou. Tato auta se prodávají za zhruba 12 a 13 milionů Kč.
  3. 1984: Lamborghini Countach LP5000s – Z estetického hlediska je Miura hezčí, ale Countach je tak nějak ostřejší, díky jeho tvarům, které vypadají jako podle pravítka. K řízení tohoto auta je potřeba velká odvaha a dobré řidičské umění, ale i tento model je do dnes velkou ikonou. Ceny se dneska pohybují okolo 12 milionů korun.
  4. 1985: Audi Quattro S1 E2 Group B – Ten to vůz změnil Světový šampionát rally, takovým způsobem že se pohon na všechny kola stal nutností pro další závody. Dnes dávno víme že pohon všech kol není spásou, naopak někdy je lepší pohon pouze jedné nápravy. Cena tohoto modelu je cca 50 milionů korun.
  5. 1985: Lancia Delta S4 Group B – Tento konkrétní vůz je posledním modelem, se který Henri Toivonen vyhrával závody. Lancia utočila na Quattro a opravdu se jí to podařilo. Italové dokázali vyvinout z 1,8litrového čtyřválce výkon 480 koní. Pravda Quattro umělo až 600 koní, ale bylo také o poznání těžší. Toto auto se pohybuje okolo 20-25 milionů korun.
  6. 1985: Ferrari 288 GTO – Někteří by řekli, že jeho název je pouze „Ferrari GTO“, protože zkratka znamená Gran Turismo Omologato. Tento vůz měl sloužit hlavně pro vstup Ferrari do skupiny B, ale jak dobře víme k tomu nikdy nedošlo. Skupina B skočila tragicky v roce 1986. Ceny se dnes pohybují nad 80 milionů korun.
  7. 1991: Ferrari F40 – Na dnešní poměry je to velmi rychlé auto, pod kapotou má výkon 480 koní, což už dneska nikoho moc neohromí, vůz však byl velmi lehký. Navíc pochází z let, kdy motory byly bez emisních předpisů, takže jde o nefalšovaný výkon. Technicky vzato tento vůz patří do osmdesátých let ale jelikož byl o něj tehdy velký zájem, jeho výroba trvala až do začátku let devadesátých. Dnes se hodnota pohybuje až kolem 120 milionů korun.
  8. 1991: Jaguar XJR-15 – Tento sporťák byl plánovaný jako čistě závodní auto, ale z jakéhosi nepochopitelného důvodu bylo schváleno k provozu i na pozemních komunikacích. Ke konci osmdesátých let se Jaguaru velice dobře dařilo ve skupině C sportovních vozů. V dnešní době je tento model velice vzácný a jeho cena se pohybuje až okolo 50 milionů korun.
  9. 1993: Jaguar XJ220 S – Na světě je pouze 5 kusů a stojí okolo 15 milionů. Verze XJ220 S vznikla, aby s ní Jaguar mohl vstoupit do Le Mans. Tento vůz je jeden z nejikoničtějších, které světu dal Albion.
  1. 1993: Bugatti EB110 GT – I u tohoto auta se lidé dělí na dva tábory – pro někoho ošklivé a pro někoho krásné. Svým vzhledem by se dalo považovat za velice kontroverzní. Za kontroverzní by se daly považovat i okolnosti za kterých vznikla. V dnešní době patří k mladým veteránům, za které vášnivý sběratelé utrácí razantní sumy. Auto o výkonu 550 koní si může sběratel pořídit i za 50 milionů korun.

Mohlo by se vám líbit