Auta Historie

Legendární Škoda Favorit, kdysi a dnes

single-image

Ve své době to bylo revoluční auto. Tedy alespoň v českých luzích a hájích. Jednalo se totiž o první model na západě již oblíbené koncepce s motorem vpředu a předním pohonem.

Léta na Favoritu ukázala, že se jedná o mimořádně odolný kousek. Ač dokázal vygenerovat opravdu velké množství drobných poruch, většinou přečkal i mnohé západní vozy. Není tedy divu, že se i díky levným a snadným opravám, stal jedním z nejoblíbenějších vozidel v naší zemi.

Podobnou koncepci už Automobilový závod – Národní podnik zvažoval u modelu s pracovním názvem Škoda 780, která se zepředu podobala “stodvacítce” a zezadu trochu Favoritu. Pozdější pokus o spolupráci na nové předokolce s německým Wartburghem a Trabantem však nevyšel a tak se ujala vývoje Škoda sama.

K tomuto úkolu byl povolán Ing. Petr Hrdlička, který namísto návrhů domácího designéra pana Kindla, oslovil na zahraniční společnosti. Jeho přístup byl tvrdě profesionální, leč dostal nadlidský úkol smrsknout dobu vývoje vozu na pouhé 2 a půl roku.

Nejlepší cenu nakonec nabídlo studio Stile Italia Nuccio Bertone a po uzavření dohody přivezl pan Bertone do Mladé Boleslavi rovnou několik připravených skic. Design trochu narážel na výrobní limity tehdejších českých fabrik. Např. přední světla nebyl nikdo v čechách schopen vyrobit lépe, než jak se pak ve skutečnosti vyráběla. Dalším limitem byl požadavek, kde u varianty Combi musely páté dveře odpovídat kratšímu hatchbacku. Před řešením odhlučnění výfukové soustavy se poklonilo i německé Porsche. Vše se nakonec povedlo dotáhnout do zdárného výsledku a od roku 1988 vyjel na výrobní linky velice zásadní automobil, nová Škoda Favorit.
Kdyby se tak nestalo, pravděpodobně bychom si o české automobilce dneska jenom vyprávěli. Právě Škoda Favorit měl zásadní roli v tom, že se o Škodovku začal zajímat německý gigant Volkswagen a že je pravděpodobně dnes tam kde je. Tedy mezi předními značkami automobilek celého světa.

V roce 1993 byl nakonec uveden na trh facelift, který si mnozí z nás mohou pamatovat z legendární reklamy s vlaječkami, aneb 548 zlepšení. Později doplnily řadu ještě povedené limitované edice. Favoritů nakonec vyjelo z linky na ¾ milionu, celý milion doplnil Forman a asi 70 000 kusů se vyrobilo pickupů.

V průběhu let se z rodinného hatchbacku stal i dělník, nebo oblíbený terč tuningových nadšenců. Po více než třiceti letech se pořád najdou kusy, které slouží ke každodennímu ježdění. Devizou Favorita byla a je jeho neuvěřitelná houževnatost, snadné a levné opravy a slušné jízdní vlastnosti. Leckerý kousek se nemusí stydět ani před novějšími Fabiemi.

I z těchto důvodu se nejzachovalejší kusy dnes prodávají klidně nad stotisícovou hranicí. Je samozřejmě škoda si takové auto kupovat už jinak, než do sbírky.

My jsme měli k dispozici zapůjčený kousek z autocentra DAVO CAR, který měl najeto čerstvých 42 tisíc kilometrů. Kromě notné dávky nostalgie na nás dýchl i komfort, který jsme od tohoto vozu už dávno nečekali. Přecejen zachovalý kus zanechá dojem.

Mohlo by se vám líbit