Auta Historie

Škoda MB 1000

single-image

Škoda MB 1000 byl osobní automobil nižší střední třídy, který vyráběla automobilka AZNP v Mladé Boleslavi v letech 1964 až 1969. Byl to první sériově vyráběný automobil Škoda se samonosnou karosérií a motorem umístěným vzadu. Jeho název odkazoval na tisíc let od založení Mladé Boleslavi a na objem základního motoru 1000 cm3. Vůz byl určen pro masovou motorizaci Československa a měl být levný, úsporný a spolehlivý.

Vznik a vývoj
Plány na nový typ vozu začaly vznikat v roce 1955, kdy se ukázalo, že předchozí modely Škoda 440 a Octavia nevyhovují požadavkům doby. Nový vůz měl být lehký, měl mít nízkou spotřebu paliva a měl nabídnout dostatek prostoru pro čtyři až pět cestujících. Po zvážení různých možností se rozhodlo pro koncepci s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy, která byla tehdy populární u malých a středních vozů v západní Evropě. Vůz měl mít také samonosnou karosérii, která byla lehčí a pevnější než tradiční rámová konstrukce.

První prototypy vozu byly postaveny v roce 1960 a v roce 1961 byly představeny na autosalonu v Brně. Vůz měl původně označení NOV (nový osobní vůz), ale později se ustálil název Škoda 1000 MB. Pro jeho výrobu byla postavena zcela nová továrna v Mladé Boleslavi, která byla vybavena nejmodernějšími technologiemi a umožňovala vysokou produktivitu. Sériová výroba začala v dubnu 1964 a v prvním roce bylo vyrobeno přes 30 tisíc vozů. V následujících letech se produkce zvyšovala a dosáhla vrcholu v roce 1968, kdy bylo vyrobeno přes 111 tisíc vozů. Celkem bylo vyrobeno 443 141 kusů Škody 1000 MB a jejích variant.

Modely a provedení
Základním modelem byla Škoda 1000 MB se čtyřválcovým vodou chlazeným motorem o objemu 988 cm3 a výkonu 33 kW. Motor byl umístěn pod zavazadlovým prostorem vzadu a poháněl zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku. Vůz měl nezávislé zavěšení všech kol, zadní náprava byla kyvná. Brzdy byly bubnové na všech kolech. Karosérie byla čtyřdveřová, s výrazně skloněnou přídí a zaoblenými blatníky.

Vůz měl délku 4,2 m, šířku 1,61 m a výšku 1,4 m. Rozvor byl 2,4 m a hmotnost byla 815 kg. Maximální rychlost byla 120 km/h a spotřeba paliva byla 7,5 l/100 km.

Vůz byl dodáván ve třech výbavách: Standard, De Luxe a Tourist. Standardní výbava zahrnovala například topení, stěrače, osvětlení, klakson, zpětná zrcátka, pneumatiky Barum a náhradní kolo. De Luxe výbava přidávala například rádio, hodiny, mlhovky, opěrky hlavy, pneumatiky Mitas a lepší čalounění. Tourist výbava byla určena pro export a obsahovala například bezpečnostní pásy, zadní stěrač, pneumatiky Michelin a nárazníky s gumovými nárazníčky.

V roce 1966 byla představena verze Škoda 1100 MB se silnějším motorem o objemu 1107 cm3 a výkonu 37 kW. Tento model byl dodáván pouze ve výbavě De Luxe a měl některé drobné změny v designu, například jiné světlomety, masku a nápis na zádi. Maximální rychlost byla 125 km/h a spotřeba paliva byla 8 l/100 km.

V roce 1967 byla uvedena sportovní verze Škoda 1000 MBG se dvoukarburátorovým motorem o objemu 988 cm3 a výkonu 40 kW. Tento model byl také dodáván ve výbavě De Luxe a měl některé specifické prvky, například jiné přední blatníky, diskové brzdy vpředu, sportovní volant a sedadla. Maximální rychlost byla 130 km/h a spotřeba paliva byla 8,5 l/100 km.

V letech 1966 až 1969 byly v malých sériích vyráběny také dvoudveřové kupé verze Škoda 1000 MBX a 1100 MBX. Tyto vozy měly stejné motory jako sedanové verze, ale měly odlišnou karosérii s nižší střechou, většími okny a bez zadních sloupků. Vůz měl délku 4,18 m, šířku 1,61 m a výšku 1,34 m. Rozvor byl 2,4 m a hmotnost byla 845 kg. Maximální rychlost byla 125 km/h pro 1000 MBX a 130 km/h pro 1100 MBX. Spotřeba paliva byla 8 l/100 km pro 1000 MBX a 8,5 l/100 km pro 1100 MBX. Tyto vozy byly určeny převážně pro export a byly velmi žádané pro svůj atraktivní vzhled a dobré jízdní vlastnosti.

Význam a odkaz
Škoda MB 1000 byla prvním československým lidovým vozem, který byl dostupný pro širokou veřejnost. Vůz byl ceněn pro svou prostornost, hospodárnost a jednoduchost. Byl také prvním československým vozem, který se prodával ve velkém množství v zahraničí, zejména v západní Evropě, kde konkuroval renomovaným značkám jako Renault, Fiat nebo Volkswagen. Vůz byl také oblíbený u sportovních a závodních jezdců, kteří z něj vytvářeli různé upravené a tuningové verze. Vůz byl také používán jako základ pro různé speciální úpravy, například sanitky, hasičské vozy, pick-upy nebo kabriolety.

Škoda MB 1000 byla významným mezníkem v historii československého automobilového průmyslu a zanechala trvalý odkaz v podobě mnoha spokojených majitelů, nadšených fanoušků a sběratelů. Vůz je dodnes považován za klasiku a je často vidět na veteránských srazech a výstavách. Vůz je také součástí expozice Národního technického muzea v Praze, kde je vystaven jeden z prvních vyrobených exemplářů.

Mohlo by se vám líbit