Rady a tipy Zajímavosti

Pojmy v dobíjení elektromobilů

single-image

Naprostá většina řidičů dobíjení elektromobilů zatím nezná a není se čemu divit, protože jsou stále spíš hudba budoucnosti v masovém používání. Na druhou stranu se blíží mílovými kroky a možná se budeme muset postupně s těmito pojmy seznamit všichni.

AC Dobíjení
AC znamená střídavý proud. Ten který máme doma v zásuvkách. AC dobíjení je základem elektromobility a právě to, by nám mělo dobíjet vůz v domácích podmínkách. “Předpokládá se, že z převážné části budou nabírat potřebnou energii v čase prostojů, tedy přes noc nebo když je jejich majitel v práci či na nákupech,” říká Ondřej Synek, obchodní ředitel divize, která se zabývá dodávkou systémů pro řízení dobíjecích stanic ve společnosti Unicorn. Rychlost a výkon dobíjení ovlivňuje zásuvka a vybavení vozidla.

Mennekes
Mennekes je konektor, který se využívá k nejběžnějšímu typu nabíjení AC.Mannekes je přibalen k nově koupenému vozu společně s druhým typem konektoru s výměnnými koncovkami pro dobíjení na třífázové zásuvce.

Wallbox
Wallbox je možné umístit do vlastní garáže a pohodlně ho využívat jako dobíjecí stanici, která umí komunikovat s vozem. Nahrazuje dobíjecí kabely do třífázové zásuvky a celý proces je tak lehčí a jednodušší. Wallbox také často dokáže monitorovat spotřebu energie.

DC dobíjení
DC dobíjení je rychlejším typem dobíjení, kdy do baterie vozu ,,teče” přímo střídavý proud z AC/DC převodníku, který je součástí dobíjecí stanice. České rychlodobíječky mají výkon až 50kW. Ve světě existují i desetinásobně výkonější. Další věcí je, co zvládne vůz přijmout. E-Niro s menší baterií umí využít dobíjecí výkon maximálně 50 kW, s větší zvládne reálně 77 kW. Takové Porsche Taycan umí dobíjení až 270 kW, Tesla Model 3 250 kW.

CCS
Konektor CCS( COmbined Charging System) je dnes nejpoužívanější typ spojení. Používá ho VW,Škoda, Audi, BMW, Hyundai, Mercedes Benz, ale i Tesla pro Model 3. A to z prostého důvodu. Vyžaduje ho EU. Jeho výhodou je prostorová úspornost – část konektoru v autě se využívá pro AC, část pro DC dobíjení.

CHAdeMO
ChadeMO je japonský standard nabíjení, v současné době na ústupu. Logicky využívaný například u Nissanu Leaf. Nevýhodou je to, že auto musí mít pod jednou klapkou dva konektory (jeden pro AC, běžně Mennekes, druhý pro DC).

Mohlo by se vám líbit