Auta Zajímavosti

Trabant 601

single-image

Notoricky známý terč posměchu, slavný východoněmecký bakeliťák už dnešní generaci uniká z pozornosti. A je to možná trochu škoda. Ukažte tedy svým dětem o co kdysi běželo, protože dnes by si ho mohli splést s vznešeným veteránem.

Trabant byl produktem východoněmecké automobilky Sachsenring, která jako jedna z mála ve východním německu po druhé světové válce zůstala. Po ukončení výroby legendárního Trabanta se věnovala výrobě součástek i do jiných odvětví, později šla do úpadku a dodnes dodává některé díly do aut Volkswagenu.

Ze začátku se automobilka věnovala výrobě luxusních vozů pro prominenty, nebo otevřených modelů pro vojenské přehlídky. Později však politika nasměrovala výrobu k malému lidovému vozidlu P70, P60 a P50, která už oplývala karoserií z duroplastu. Jednalo se o předchůdce Trabantu.

Až v roce 1964 ale přišla po zásadních úpravách na svět podoba dnes nejznámějšího modelu Trabant 601.

Cílem bylo vytvořit opravdu malý “zázrak za hubičku” a tak dostal Trabant do vínku dvoutaktní vzduchem chlazený dvouválec o “výkonu” 26 koňských sil. Svou “sílu” kompenzoval odlehčenou konstrukcí – když se do tohoto vozu podíváte, není v něm vlastně skoro nic. Chybí opěrky hlavy, řadící páka je pod volantem, chybí úplně středový tunel a hlavně samozřejmě karoserie byla z “bakelitu”, jak se kdysi říkalo.

Automobil měl tedy pouhých 615 kg pohotovostní hmotnosti a díky tomu vlastně vůbec jezdilo. Charakteristický zvuk motoru Trabantu si mnozí pamatují živě dodnes.

Od počátků produkce bylo v zemích východního bloku toto auto velice populární, ke konci režimu už se díky absolutně minimální modernizaci v našich zemích na Trabanta zanevřelo a tak se produkce zastavila na čísle 2 821 057.

Trabant se později stal oblíbeným cílem tuningových nadšenců a tak bylo k jednečnému obrazu předěláno mnoho kousků a někteří sběratelé existují dodnes. Subjektivně ale podle veřejné pozornosti i tato posmrtná vlna popularity skomírá.

V dnešní době se ale konečně cení zachovalé kusy v původním stavu, objevené ve staré garáži po dědovi a podobně. Tam už jdou ceny Trabanta opět do statisíců.

Mohlo by se vám líbit