Auta Technika Zajímavosti

Volkswagen Golf GTI W12-650 – zázrak nebo omyl?

single-image

Co se stane, když se spojí motor z Bentley, brzdy z Lamborghini, rám z Audi a karoserie z Golfu? Vznikne Volkswagen Golf GTI W12-650, neuvěřitelný koncept, který dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 325 km/h. Ano, do Golfu! Tento vůz byl vytvořen pro výstavu v rakouském Wörthersee, která je známá jako GTI Festival. Zde se každoročně scházejí fanoušci značky Volkswagen a její sportovní divize GTI.

Volkswagen Golf GTI W12-650 je však více než jen výstavní kousek. Je to také technický výzva, která si vyžádala mnoho úprav a kompromisů. Golf je o 16 cm širší než běžný Golf GTI páté generace, což znamená, že musely být změněny nárazníky, prahy, blatníky i podběhy. Kola jsou také obří, přední pneumatiky mají šířku 23 cm a zadní 31 cm. To jsou papuče!

Nejtěžší částí bylo ale umístit dvanáctiválcový motor s dvojitým turbodmychadlem pod kapotu. To se ukázalo jako nemožné, protože Golf nemá dostatek prostoru ani výšky. Řešením bylo vyhodit zadní sedadla a umístit motor do zadní části vozu. To však znamenalo, že bylo nutné upravit zadní nápravu, pomocný rám a geometrii. Navíc všechných 650 koní jde pouze na zadní kola, což má vliv na jízdní vlastnosti.

Jak se tedy Golf GTI W12-650 jezdí? Podle některých zkušeností ne moc dobře. Vůz má problémy s ovladatelností, stabilitou a bržděním. Těžký motor způsobuje, že vůz je přetížený na zadní nápravě a snadno se dostává do smyku. To dokázal i slavný pořad Top Gear, kde vůz řídil Jeremy Clarkson. Na jejich testovacím okruhu zajel vůz stejný čas jako běžný Golf GTI, tedy 1:29,6. To je zklamání pro takový stroj.

Bohužel se zdá, že Golf GTI W12-650 je spíše kuriozitou než skutečným vozem. Jeho výroba by byla příliš drahá a složitá, a jeho jízda by byla příliš nebezpečná a nekomfortní. Možná je lepší nechat si Golf jako Golf a Bentley jako Bentley.

Mohlo by se vám líbit