Auta Historie

35 let s Favoritem

single-image

Kdo by to byl řekl, že legendární automobil Škoda Favorit, je tu s námi již 35 let. Vše začalo 16. Září 1987 kdy automobilka Škoda vstoupila do nové éry s vozem Škoda Favorit.

Vůz s karoserií hatchback, se představil veřejnosti poprvé na veletrhu v Brně, kde svým moderním pojetím rozhodně nezůstal daleko za vozy západní produkce. Dynamický vývoj značky Favorit odstartoval z několika důvodů. Za prvé to bylo díky vzhledu, v tehdejší době se ještě dělaly tvary podle pravítka, a tak se Škoda domluvila s italským designérským studiem, který dal vozu svěží a současný vzhled automobilu z konce 80. let. Italští mistři navrhli karoserie ve čtyřech variantách, hatchback, kombi, kupé i sedan. Dále došlo ke zhotovení vzorového interiéru a 19 prototypových karoserií, které nakonec mladoboleslavský tým přivedl do sériové podoby. Favorit na rozdíl od Škody 120 nabízel prostornější interiér.

Při výrobě Favoritu mladoboleslavští mechanici nenechali nic náhodě, a to byl jeden z důvodů spolupráce s ÚVMV (Ústav pro výzkum motorových vozidel v Praze). Tam už tehdy docházelo k simulovaným jízdním zkouškám. Při testování také došlo i na hornaté průsmyky, kdy se brzdy prověřovaly konkrétně v rakouském průsmyku Grossglockner. To však nebylo jediné. Například chladící systémy, se zase testovaly v horkém klimatu Francouzské riviéry. Přišlo i na spolupráci s Porsche, kdy šlo o dodělání funkčnosti uložení motoru, snížení hlučnosti v interiéru a geometrie přední nápravy. Dokonce finální fáze vývoje probíhala na testovacím polygonu Porsche ve Weissachu.

Jak již bylo naznačeno výše, Škoda Favorit se slavnostně představila na Mezinárodním strojírenském veletrhu 16.ráří 1987 v Brně. Tato událost utkvěla plno lidem v paměti a není divu, na tuto mladoboleslavskou novinku se tehdy přišlo podívat statisíce motoristů.

Začátkem prosince 1987 došlo k plnému náběhu výroby převážně homologačních kusů, ale produkce sériových vozů v mladoboleslavském závodě začala až v srpnu 1988. Favorit 136 L byl prvním automobilem značky Škoda s motorem a pohonem vpředu a ke koncovým zákazníkům se dostal v posledním kvartálu ještě téhož roku. Ceny tehdy startovaly na 84 600 Kč při čemž průměrná hrubá mzda byla okolo 3 000 korun. Škoda Favorit byl na tehdejší poměry jistě revoluční vůz, což symbolicky zdoslovňuje o rok později sametová revoluce.

Mohlo by se vám líbit