Historie

Vic Elford zemřel

single-image

Universální závodník staré éry projel v neděli 13. března 2022 svojí poslední cílovou rovinkou. V jeho životním závodu ho porazila v 86 letech rakovina prostaty.

Narodil se v Londýně v roce 1935. Oproti dnešním jezdcům se nespecializoval na konkrétní závodní odvětví. Prostřídal kromě Formule 1 také Nascar, Le Mans nebo rallye. Nejvýraznějším úspěchem bylo v roce 1968 Rallye Monte Carlo, které s vozem Porsche 911 jako dosud poslední brit celé vyhrál.

V prvních soutěžích závodil především s vozy DKW, Austin nebo Mini, než později přesedlal na Ford se kterým vyhrál Alpine Rallye. S Lotusem Cortinou, tedy závodní verzí Fordu Cortina, také málem vyhrál v roce 1965 samotné Rallye Monte Carlo. Úspěch ale nakonec překazila porucha. Po této události se domluvil se svou srdcovou značkou Porsche, která o rok později nakonec, po dlouhém přesvědčování, svolila použít svůj model 911 pro závodění.

Ve svém prvním závodě s Porsche 911 dojel na Tour de Corse třetí a potvrdil tak značce svá slova. Následující rok už s 911 vyhrál celkem 3 soutěže a nezbývalo, než se začít soustředit na největší sousto, náročnou Rallye Monte Carlo.

V šedesátém osmém, dávno před vpádem ruských tanků do Prahy, se stuttgartská automobilka rozhodla v případě Monte Carla pro nasazení rovnou 3 modelů 911. Jedno z nich řídil samozřejmě Elford. Největším favoritem však byly vozy Alpine A110 a pilot jednoho z nich Gerard Larousse. Ten celý závod vedl. Elford nastoupil ve Varšavě a svou jízdu vyhrál. V celé soutěži se pak držel těsně za speciály Alpine a čekal na jejich zaváhání čehož se nakonec dočkal. 2 ze tří vozů Alpine další závody nedojely a zbyl pouze ten Laroussův na který Elford ztrácel už pouhých 14 sekund. Francouzský jezdec tento tlak neustál a na zmrzlé vozovce s Alpinou havaroval. Elford si tak na jistotu své velké vítězství pohlídal.

Po splnění svého snu se vrhl na Formule, kde však již tolik štěstí neměl. Svůj největší úspěch ve formuli zaznamenal hned v prvním závodě a to čtvrté místo ve Francii s vozem Cooper. Poté odjel daších 12 závodů bez větších úspěchů i vinou ne úplně šikovných strojů. Poslední závod byl v roce 1969 na Nürburgringu. Tam Elford narazil do trosek jiného monopostu a zlomil si ruku a klíční kost.

V celku ale zaznamenal mnohé úspěchy napříč závodními odvětvími. Za zmínku stojí např. tři vítězství na 1000 km na Nürburgringu, slavný závod Targa Florio nebo 24h závod Daytona. Dále zkoušel seriály jako Nascar, Formuli 2, Can-Am, Trans-Am nebo slavné Le Mans.

Mohlo by se vám líbit