Historie

Můj život a dílo – Henry Ford

single-image

Ve věku 15 let byl Henry v sousedství známý jako neoficiální opravář hodinek. Uvažoval také o založení hodinářství, ale spočítal si, že by se mu výroba hodinek nevyplatila.

Už tehdy přišel s geniální myšlenkou: Průmyslová výroba může být úspěšná tehdy, když se podaří způsob, jak levně vyrábět něco, co každý potřebuje.

„Lidé někdy nevědí, co vlastně chtějí, pokud jim to někdo neřekne.“

Později se vyučil zámečníkem a začal pracovat u Edison Illuminating Company, jedné z firem Thomase Alva Edisona. O pár let později se s Edisonem stali velmi dobrými přáteli. Ve firmě si vypracoval dobré jméno, až se stal nakonec šéfinženýrem.

Na počátku jeho životní cesty byla touha vynalézt samostatně pohybující se stroj, který by měl všestranné využití při práci na farmě a zbavil by tak zemědělce těžké manuální dřiny.

Ve volných chvílích po práci si udělal doma provizorní dílnu a pokoušel se postavit spalovací motor vlastní konstrukce. Jen málokdo si dovede představit, jak to bylo obtížné. Postavil motor a později i celý automobil ze součástek, které si prakticky sám vyrobil. Nakonec se mu to povedlo a výsledkem byl automobil, který se poprvé v historii stal dostupným široké veřejnosti a svému tvůrci, Henrymu Fordovi, přinesl na poli podnikání fenomenální úspěch.

Již před 124 lety, v roce 1896, vzniklo nehezké monstrum na kostře kočáru se čtyřmi koly z bicyklu. Stroj Henry Ford pojmenoval Quadricycle (čtyřkolka).

Se stavbou vozu se váže i jedna veselá historka. Henry ale zapomněl do svého auta zabudovat zpátečku. Kůlna, ve které auto vznikalo, neměla dostatečně velké dveře a automobil nemohl vyjet ven.
Rozzuřený Ford vzal sekeru a kus stěny prostě proboural.

Henry Ford je dodnes považován za jednoho z nejschopnějších velkopodnikatelů v historii a díky svým podnikatelským metodám se stal inspirací pro příští generace. 

Henryho Forda dnes známe především jako otce slavné automobilové značky, ale spojujeme si jej například i se zavedením osmihodinové pracovní doby, volných víkendů či jako průkopníka mechanické
automatizace. Nejen díky tomu se stal jedním z nejbohatších a nejvlivnějších lidí své doby, ale i celého 20. století. A jak se mu z malé dílny v garáži podařilo vybudovat světové výrobní impérium?

Své nadčasové zásady a principy, na kterých stavěl, Ford otevřeně sděluje v tomto nevšedním autobiografickém textu, který spíše než životopisem je jakousi podnikatelskou příručkou, jejíž nesčetné praktické rady mohou nalézt uplatnění i v dnešní době.

I v dnešní době se můžeme inspirovat jeho citáty:
„Myšlení je nejtěžší práce, jaká existuje. To je pravděpodobně důvod, proč tak málo lidí myslí.“
„Kdybych měl v kapse poslední dolar, utratil bych ho za reklamu.“
„Nikdy nebude vynalezen systém, který by zcela odstranil nutnost pracovat.“
„Většina lidí spotřebuje více energie na mluvení o problémech než na jejich řešení.“
„Kdybych poslouchal své zákazníky, býval bych jim dal jen rychlejšího koně.“
„Prohra je jen příležitost k tomu, abychom začali znovu a inteligentněji.”
„Nic na světě není tak těžké, rozdělíte-li si to na malé práce.”
„Ať už si myslíte, že něco dokážete, nebo si myslíte, že to nedokážete, v obou případech máte pravdu.”

Jeho úspěch znamenal nejen revoluci v průmyslu, ale i velký vliv na moderní kulturu. Mnozí teoretici nazývají toto období ekonomické a sociální historie jako „Fordismus“. Jako první na světě také zavedl pásovou výrobu automobilů. Henry Ford přišel s novým pohledem na marketing a management. Během velmi krátké doby si dokázal naklonit trh s automobily na svou stranu a vydělal několik miliónů dolarů. Uvědomoval si sílu reklamy a propagace. Ve své době bylo pro většinu Američanů snem „Dělat u Forda“.

Měl také ekologicky šetrné ambice. Chtěl vyrábět plastické hmoty ze sóji, které by pak používal ve svých vozech. Při stavbě automobilů si Ford všiml, že ze dřeva, které se používá ve vnitřním prostoru vozu, zbývají odřezky. Napadlo ho, že by mohl kousky dřeva přeměnit na dřevěné uhlí, které by se používalo při grilování. I když Henry Ford nebyl úplný abstinent, snažil se žít zdravý životní styl, v důsledku toho vydal knihu Against Cigarettes, která se zabývá nebezpečím návyku na cigaretách, opírající se o názory odborníků ze zdravotnictví.

A pokud vás zajímá, jak se Henrymu Fordovi podařilo z malé dílničky vybudovat světové automobilové impérium, přečtěte si knihu Můj život a dílo, kterou vydalo nakladatelství Stair jumper.

V knize Ford otevřeně sděluje své nadčasové zásady a principy, na kterých stavěl. Kniha je spíše než životopisem jakousi podnikatelskou příručkou, jejíž nesčetné praktické rady mohou nalézt uplatnění i v dnešní době.

Mohlo by se vám líbit