Auta Historie

Česká legenda jménem Octavia

single-image

Snad málokterý jiný vůz, byste si dokázali představit jako typického čtyřkolého společníka do české domácnosti. Řeč není o ničem jiném než Škodě Octavia Combi první generace. Vůz, který zvládl snad cokoli. Jak rodinné výlety, každodenní cesty do práce nebo i třeba víkend na chatě. Octavia se nelekla ani dovolené v Chorvatsku a díky objemnému kufru, hrdě zastávala i těžkou dřinu jako pracant. V letošním roce je jubilejní výročí, tedy 25 let od svého uvedení na trh. A nutno podotknout, že velké oblibě se těší do dnešních dnů.

Ačkoli bylo naznačeno, že Octavia tu s námi je již pětadvacet let, tak počátky projektování sahají až do roku 1992, tedy chvíli poté, co Škoda začala spadat pod koncern VW. Původní plány počítaly s tím, že „oktávka“ dostane techniku totožnou s Golfem třetí generace, avšak situace se vyvinula jinak. Škoda Octavia dostala zcela novou platformu A4.

Už původní verze Škody Octavia zaujala, čím jiným také, než velkým zavazadlovým prostorem. A to nutno podotknout, že se jednalo o verzi liftback, která dokázala zastínit i vozy o třídu výše. Poprvé se objevila v roce 1996 a za jejím návrhem stál designér Dirk van Braeckel. O rok později se na frankfurtském autosalonu objevila ještě studie zvaná Škoda Octavia Combi. Jak je asi všem jasné, šlo o legendární záležitost, jenž si našla místo v našich srdcích dodnes. Díky vřelému přijetí tohoto „konceptu“, ať už mezi obyčejnými lidmi, tak i mezi odborníky, byla v Mladé Boleslavi vystavěna zcela nová část výrobního komplexu, tehdy jedna z nejvyspělejších v celé Evropě, a byla věnována právě verzi Combi. První vozy pak začaly opouštět výrobní linku již v roce 1998. Nutno ještě dodat, že výrobě byla věnována maximální péče a při výrobě karoserie se pracovalo na desetiny milimetru.

První zákazníci mohli mazlíky do své garáže zaparkovat v květnu roku 1998. Co se týče rozdílu mezi liftbackem a verzí Combi, nebyl až tak velký jak by se mohlo na první dojem zdát. Combi byla jen o 6 mm delší, rozvor 2512 mm byl dokonce stejný. Na výšku pak rozdíl činil 26 mm. Jak už, ale asi všichni tuší, největším lákadlem byl kufr o velikosti 548 až 1512 litrů. Z počátku prodej Combi verze z modelu Octavia tvořil 15%. Během dalšího roku se však číslo zvedlo na 37% a v roce 2001 už to bylo 41%.

Po sedmi letech své slávy, přišla v roce 2004 Škoda Octavia druhé generace. Avšak nutno ještě dodat, že v tomto roce sjel z linky miliontý kus. Od této chvíle pak Škoda Octavia první generace dostala označení Tour. Třetí generace Škody Octavia byla k vidění 7. března v roce 2013 a nakonec 11. listopadu roku 2019 spatřila světlo světa generace čtvrtá, která je tu s námi dodnes.

Mohlo by se vám líbit