Rady a tipy

5 věcí na které si dát pozor při koupi silně ojetého levného vozu

single-image

Každý má při koupi vozu jiné priority. Jeden chce slušné spolehlivé auto, které mu najede 100 000 km, poslouží 5 let a poté ho v klidu ještě za slušnou cenu prodá. Pro jiného je automobil pouze prostředkem, který ho přemístí z bodu A do B a nechce tak investovat víc, než je nezbytně nutné. Na tyto vozy se zaměříme v dnešním článku.

Při koupi vozu řekněme do 30 tisíc je třeba nečekat zázraky. Servis je jistý a bude nutný ihned po koupi. Servisní prohlídka je užitečná už při koupi, ale vzhledem k cenám servisních techniků a množstvím odepsaných aut, která jsou na trhu stále v prodeji by se nemusela vyplatit. Pokud tedy nemáte příbuzného, nebo známého, který by vám tuto službu udělal zadarmo, zkusíme vám alespoň naznačit nějaké minimum k tomu, abyste byli sami schopni nekoupit definitivní vrak.

Hned na začátku je dobré si říci, že je lepší vybírat konstrukčně a technologicky co nejjednodušší vůz. Kde nic není, tam se nemá co rozbít. Tedy v ideálním případě se vyhněte novějším dieselům, vozům s DPF filtry, automatickým převodovkám, turbům, přeplňovaným motorům a dalším technickým vymoženostem. Zde vás pravděpodobně méně zklame auto bez vyšší výbavy. Atmosferický benzinový manuál bez vícezónové klimatizace, protékajícího šíbru, nebo skla se senzorem deště. Mohou zlobit např. i vyhřívané sedačky, ale pokud to nemá vliv na další elektroniku v autě, je možné se prostě jenom smířit s tím, že ne vždycky bude daná „výbava“ fungovat.

  1. Provozní kapaliny – určitě se podívejte do motoru a zejména pod auto, zda netečou provozní kapaliny. Zejména olej by mohl hned v několika důsledcích nového majitele potrápit a pořizovací cenu vozu znásobit. Pokud tedy najdete vlhké nějaké části podvozku, nebo v motoru, je třeba zpozornit, nebo rovnou raděj postoupit „o dům dál“. Když už budete pod autem, koukněte také na tlumiče a stav výfuku. Ten by neměl mít vyloženě díry, nebo silnou korozi.
  2. Podvozek a brzdy – stará auta, která mají opravdu něco za sebou nebudou pevná a komfortní jako zánovní vůz věhlasné značky. Některé vozy samozřejmě pohodlné i tak jsou, ale jde o to si dát pozor na reakci na vozovku, na rány, které vůz na hrbolech vydává, na zvuky při prudkém, nebo maximálním zatáčení. Velice pravděpodobně bude podvozek vymlácený a je potřeba pro jeho záchranu udělat úplně všechno co jde, tedy poloosy, tyčky stabilizátorů, tlumiče, geometrii, brzdy a brzdovou kapalinu. Už tato operace vám může cenu staré rachotiny zdvojnásobit.
  3. Motor – krom výše zmíněného protékání oleje je potřeba dát pozor na barvu a vůni vycházejícího dýmu, na zvuk motoru, cukání při neutrálu, při zastavení a při jízdě. V motoru by nemělo nic cvakat, rachtat a jeho chod by měl být plynulý. Často tyto náznaky může dělat spojka a silent bloky, ale ani jedno není úplně nejlevnější záležitostí. Záběr spojky každý zkušenější řidič pozná. Pokud zabírá až nahoře, může být před smrtí, pokud zabírá ihned, může být buď nová, nebo může mít zkrácené lanko, což je oblíbený fígl některých prodejců, jak vůz prodat „s novou spojkou“. Nakonec vůz se zdravou spojkou vám při pokusu o rozjezd na trojku musí „chcípnout“, jinak spojka prokluzuje.
  4. Pneumatiky – je jasné, že vám na auto „za dvacet“ nikdo nedá nejvyšší řadu Michelinek v plném vzorku. Pokud ale nechcete investovat v blízké době do dvou sad nových gum, které vás na silnici „nezabijí“, je dobré zkouknout vzorek, zda vyhovuje silničnímu provozu a hlavně, zda jsou opotřebované rovnoměrně.
  5. První servis – ihned od prodejce není špatnou volbou zastavit rovnou v servisu a krom důkladnější prohlídky doporučujeme udělat olej a filtry, ať máte zaručenou startovní pozici pro další výměny. Olej doporučujeme u takovýchto vozů měnit ve zkráceném intervalu max 10 000 km. Kromě oleje je dobré rovnou udělat, nebo minimálně zkontrolovat rozvody. Tady platí, že řetězové vám vydrží nesrovnatelně déle a je tedy potenciálně méně starostí do budoucna. Určitě bych nechal jak bylo výše zmíněno udělat i podvozek a zejména brzdy. I kdyby pro jistotu. Stoprocentně doporučujeme zkontrolovat a seřídit geometrii. Pokud chcete mít opravdu delší dobu klid, je vhodné udělat krom podvozku i ložiska a tlumiče. Podvozek je po motoru jednou z nejdůležitějších součástí provozu auta. Motor když se hned preventivně přetěsní taky slibuje delší životnost. Je dobré si nechat kamerkou zkontrolovat i obsah válců. Pozornost bychom věnovali i ruční brzdě, spojce, převodovce, chlazení motoru a vzduchu a např. stěračům.

Zejména v posledním bodě jsme se rozohnili, bohužel u těchto aut víceméně po smrti se vás to bude stoprocentně všechno dříve, či později týkat. Nepočítejte, že seženete do 30 tisíc vůz, který toto všechno bude mít v pořádku. Pokud ano, vyhráli jste v loterii. Je tedy doporučeno s koupí vyloženě nespěchat, vyhlédnout a okouknout více vozů a budoucí pravděpodobné náklady si i v rámci modelu a značky spočítat dopředu. Z toho vám, plus přihlášení, dálniční známka atp., vyjde teprve výsledná cena, která bude nakonec dosahovat pravděpodobně tak dvojnásobku ceny kupní. Pořád ale vyjde „stará vražda“ po kompletní generálce bratru za 60 tisíc v kompletu levněji, než „trojková Ovce v topu za třista“ a sloužit bude také. Jen u ní si nebudete se všemi zaměstnanci servisu tykat. Je silně doporučeno to, co ušetříte na splátkách odkládat sami sobě do fondu oprav. Předejdete tak tomu, že by vás po roce používání mohla větší závada překvapit.

Mohlo by se vám líbit