Rady a tipy

5 tipů, jak se vyhnout kolapsu při řízení vozu v tropických vedrech

single-image

Minulý týden nás potkala tropická vedra. Řízení vozu v těchto dnech po i nedlouhém stání na slunci je po příchodu do vozu velice obtížné. Volant se nedá držet, vzduch se nedá dýchat. Hrozí i riziko kolapsu řidiče.

Vnitřek vozu může na přímém slunci v těchto teplotách vykazovat už po pár minutách kolem 70 stupňů Celsia. Je několik cest pro to, aby se ten šok po příchodu do přehřátého kokpitu snížil.

  1. Škvíra v okénkách – mnoho řidičů si pomáhá tím, že nechá na 1 – 2 cm přiotevřená okénka. Ano, o nějaký ten stupínek vám to vnitřní teplotu srazí. Ale spíše to funguje po noci, nebo ve stínu. Na přímém slunci to až zas takový účinek nepřináší.
  2. Rychlá výměna vzduchu – mnohem účinnějším je po příchodu do vozu otevřít všechny dveře a okna, a po první, největší výměně vzduchu ve voze můžeme vůz pomalu projet s okénky dokořán, aby se vyměnil i zbytek horkého vzduchu za čerstvý.
  3. Dálkové otevírání oken – některé vozy mají při dlouhém podržení tlačítka odemčení vozu na klíčích dálkového odemykání funkci dálkového otevření všech oken. Tedy když se blížíte na parkoviště a podržíte zmačknuté tlačítko klíčku, tak auto větrá ještě dříve, než k němu přišlapete. Při dlouhém stisku tlačítka pro zamknutí, se zase všechna okna zavřou i po vypnutí motoru. Tedy si touto funkcí pomůžete i po opuštění vozu, kdy zjistíte, že vaše ratolest nechala okénko napůl dokořán. Nemusíte se tak vracet a otáčet klíčkem v zapalování, aby se aktivovala elektricky ovládaná okénka.
  4. Reflexní folie – výborně také funguje, jak v létě, tak v zimě reflexní „alu“ folie před přední okénko. Řešení je to levné, funkční a otravné. Je potom na každém zda se mu chce řešit ukotvení folie a následné balení folie před jízdou oproti až o polovinu chladnějšímu interiéru. V zimě poslouží dobře i proti námraze. Což už má oproti manuálnímu škrábání své výhody. Avšak nejlepší je mít ve voze elektronicky vyhřívané přední sklo.
  5. Parkování ve stínu – asi úplně nejsnažší a nejúčinnější je, pokud je možnost parkovat přímo ve stínu, nebo kryté garáži. Při plánování cesty je tak dobré s touto informací zkusit dopředu kalkulovat a uvidíte, že mnohokrát se vám to velice vyplatí.

Kromě zmíněných rad, jak trošičku ochladit auto před jízdou je důležité udržovat v dobré kondici také řidiče. Ten by před jízdou ve vedrech neměl vykazovat známky větší únavy, dehydratace, nebo nemoci. Pokud se necítíte 100%, tak možnost řízení v tropických podmínkách 2× zvažte. Pití dostatečného množství neslazených tekutin považujeme za samozřejmost a naprosté minimum ke snížení rizika nehody, nebo kolapsu při řízení v tropickém vedru.

Mohlo by se vám líbit