Rady a tipy

Žabky, ani žádný ťapky

single-image

Přišlo horké léto a s ním i čas volného letního oblečení. Jezdíme na výlety, na koupání k rybníku, přehradě nebo na koupaliště. S tím přichází ležérní oděv a jednoduchá obuv, ať už jde o žabky, nebo jiné pantofle/„ťapky“.

Z hlediska legislativy není žádné nařízení, které by přímo konkretizovalo, jakou obuv má řidič mít. Řidiči si mohou zvolit takové obutí, které zajistí bezpečné ovládání jejich vozidla a též se v něm budou cítit příjemně a pohodlně.

Nejdůležitější je, aby během jízdy měl řidič dostatečný cit při sešlápnutí pedálů. To může velice snadno komplikovat vysoká či hrubá podrážka anebo i takový podpatek. To samé platí pro vysoké boty, které nedovolí řidiči dostatečnou ohebnost. Boty na vysoké podpatky, či jehly též nejsou optimální volbou. Takovéto střevíčky mohou mít za následek vratkost nohy. To se pak může projevit a vymstít při náhlém zabrzdění, nebo při používání spojky. Konkrétně třeba i při popojíždění v koloně. Nejlepší volbou nejsou volné sandály nebo už zmiňované žabky. Ty se mohou velice snadno smeknout z nohy a zaklínit pedály.

Možná není úplně od věci, si pro podobné případy pořídit nějaké lehké rezervní tenisky/botasky a mít je pro případ nouze v autě. Nebo si je alespoň brát pro situace, když už člověk ví předem, že jede např. na společenskou akci, kde bude potřebovat zcela jinou a nevhodnou obuv. Tenisky by měli mít tenčí podrážku, kvůli vysoké citlivosti při sešlápnutí pedálu. Avšak podrážka by neměla být zas příliš kluzká. Dále by měli být perforované, nebo z nějakého prodyšného materiálu, aby se noha nepotila.

Řešením není ani řídit rovnou na boso. Při nečekané situaci, kdy je nutné přistoupit k razantnímu sešlápnutí brzdového pedálu se může stát, že se Vám nebude chtít vůz zadupnout, kvůli vlastnímu nepohodlí a možné bolesti. Sešlápnutí může být více pozvolné a opatrné. To ve finální situace může znamenat rozdíl několika cenných metrů před katastrofou. Například v sousedním Německu platí, že řidič musí mít při řízení boty. Kdyby ne, pojišťovna nemusí být povinna vzniklou škodu uhradit.

To samé platí i pro motocyklisty. Jim též žádný zákon neukládá jakou obuv by měli zvolit. Přesto však ve svém vlastním zájmu, tak mohou předejít mnohonásobně horším zraněním.

Mohlo by se vám líbit