Zajímavosti

Poslední naftové Volvo

single-image

Konec je tu. Automobilka Volvo, která je vlastněna čínským gigantem Geely, nedávno ukončila dlouholetou éru výroby vozidel s naftovými motory. Poslední vyrobený dieselový model však není určen žádnému zákazníkovi, ale míří úplně jinam.

Společnost Volvo představila slib v loňském roce, že na začátku tohoto roku definitivně přestane vyrábět dieselové motory. A opravdu se tak stalo koncem března. Ale kdo bude mít tu čest vlastnit poslední vyrobený exemplář…?

Mohlo to být kdokoli z nás, avšak nakonec se to nestane. Žádný zákazník si nebude moci pochvalovat, že má poslední Volvo s naftovým motorem. Modré dieselové SUV XC90, které bylo sestaveno ve švédské továrně Torslanda, míří do muzea značky v Göteborgu.

Tímto skončila desítky let dlouhá éra, kterou započalo v roce 1979 modelem Volvo 244 GL D6, což byl první sériově vyráběný osobní automobil s šestiválcovým dieselem.

Je zajímavé, že Volvo až do roku 2001 používalo dieselové motory od Audi. Poté však představilo vlastní pětiválcový diesel, který se začal vyrábět ve Švédsku. V roce 2008 byl tento motor doplněn úspornějším šestnáctistovkou.

V roce 2012 přišel první plug-in hybridní diesel (V60), který mohl ujet až 50 km pouze na elektřinu a 1 000 km kombinovaně. O rok později přišla nová generace dieselových motorů, která nejprve debutovala v modelu V60 a nyní i v XC90.

V roce 2017 oznámilo Volvo, že končí s výrobou dieselů. Tento rok to udělalo v belgické továrně, kde se vyrábí V60, a na konci března se tak stalo i ve švédské výrobní bázi, posledním místě, kde se ještě dieselová vozidla vyráběla.

I když mnoho výrobců automobilů ustupuje od ambiciózních plánů s elektromobilitou, Volvo se jí drží pevně. Zatím platí, že do roku 2030 bude Volvo plně elektrickou značkou. To dokazuje i prodej jejich podílu ve firmě Aurobay, která se zabývá spalovacími motory.

Je třeba poznamenat, že podíl dieselových vozidel v Evropě klesá. Dokládají to statistiky Evropské asociace výrobců automobilů, protože v roce 2022 činil tržní podíl dieselů v Evropě 16,4 % a loni klesl na 13,6 %. Elektromobily tak překonaly diesely, jejichž tržní podíl činil 14,6 %.

Jako náhradu za diesely nabízí Volvo plug-in hybridy, které kombinují čistě elektrický provoz s možností neomezeného dojezdu. Loni tvořily 38 % celkových prodejů automobilky a tento podíl se jistě dále zvýší, stejně jako podíl elektromobilů díky novým modelům EX30 a EX90. Volvo tak směřuje k naplnění svého slibu stát se čistě elektrickou značkou do roku 2030.

Mohlo by se vám líbit