Rady a tipy

Co dělat, když natankujete špatné palivo?

single-image

Co dělat, když natankujete naftu do benzínového auta
Natankování nafty do benzínového motoru může způsobit značné potíže, ale pokud jste přidali jen několik litrů do z poloviny plné nádrže benzínu a ujeli jen pár kilometrů, nemusíte hned panikařit. V takovém případě je důležité jednat rychle. Při nejbližší příležitosti přilijte do nádrže vhodná aditiva, která pomohou vyčistit sací a vstřikovací ventily. Po vyjetí celé nádrže byste měli také vyměnit palivový filtr, protože je pravděpodobné, že bude znečištěný. Aby se minimalizovaly následky, doporučujeme během několika dalších tankování přidávat aditiva, která pomohou odstranit zbytky nafty.

Pokud byste však omylem natankovali větší množství nafty, problémy se projeví okamžitě. Nafta je mnohem hustší než benzín, což způsobí, že motor nebude schopen správně pracovat. To obvykle poznáte už při prvním pokusu o nastartování, kdy se motor bude chovat nezvykle, případně se vám auto nepodaří vůbec nastartovat. Pokud se motor přece jen rozběhne, brzy zaznamenáte problémy, zejména při akceleraci, kdy auto začne škubat a ztrácet výkon. V takové situaci už je nutné volat odtahovou službu a nechat auto opravit v servisu.

Co dělat, když natankujete benzín do dieselového auta
Natankovat benzín do dieselového motoru je vážnější problém. Pokud jste přidali jen malé množství benzínu do téměř plné nádrže nafty a ujeli jen pár kilometrů, situace není beznadějná. Do nádrže přilijte aditiva, která pomohou očistit vstřikovací systém, a pokračujte v jízdě, dokud nevyjedete nádrž. Při dalším tankování nafty znovu přidejte aditiva, aby se motor postupně dočistil, a pokud vše půjde dobře, vyhnete se návštěvě servisu.

Naopak, pokud jste omylem natankovali plnou nádrž benzínu, čeká vás nepříjemná situace. Benzín není uzpůsoben na vysoké teploty, které v dieselovém motoru vznikají, což může vést k přehřívání a poškození vstřikovačů či turbodmychadla. V tomto případě se neobejdete bez odtahové služby a odborné opravy v servisu.

Riziko natankování benzínu do nafty se také váže k jednomu starému triku, kterým se někteří řidiči snaží ušetřit peníze. Přidávání benzínu do nafty v zimě, aby se zabránilo ztuhnutí paliva, je však zásadní chybou. Moderní naftové motory jsou velmi citlivé a i malé množství benzínu může způsobit vážné poškození. Pravidelné přimíchávání benzínu může vést k trvalému poškození motoru během několika nádrží. Místo toho doporučujeme používat kvalitní aditivovanou naftu, která zaručí spolehlivé starty a pohodlnou jízdu i v extrémně chladných zimních podmínkách.

Mohlo by se vám líbit