Auta Historie

Alfa Romeo 33, zapomenutý fenomén doby

single-image

Dneska pomalu nejde sehnat. Ve funkčním stavu za ní nedáte méně než 50 tisíc. Jako malý kluk jsem ji u svého strýce obdivoval. Tohle auto rozhodně má charisma. Jízdní vlastnosti a dynamiku při kterém vám automaticky vystřelí úsměv na tváři. Mimo to jde o nejprodávanější model historie automobilky Alfa Romeo. Alfa 33.

V Čechách svého času dokonce existovaly kluby majitelů těchto modelů včetně srazů. Jak by také ne, tahle Alfa neoplývala zázračnými výkony, nýbrž perfektními podvozky a nízkou hmotností, takže v poměru kW na kg hmotnosti se tenhle rychlík dostával snadno před těžká dobová BMW a Passaty.

Výkony byly v prvních sériích okolo 50 kW, později se díky motorům „boxer“ s objemem 1.7 vyškrábali až ke 100 kW. Pro ani ne tunové auto to bylo velice dobře znát. Tyto motory ve své době také vyčnívaly svou tichostí za provozu. Součinitel odporu byl v první sérii 0,36, což je na danou dobu slušné číslo.

V dnešní době hranatá plechovka s tristním interiérem, v době své největší slávy však auto pro frajery. Kam se hrabali vesničtí alfasamci s Favoritem „starline“.

Auto je pětidveřové, páté dveře se otevírají včetně skla, takže se do takového hatchbacku i něco vměstná. Umím si představit, že v roce 1992 takový vůz vystačil v pohodě i pro rodinu. Ve volných chvílích bez rodiny si tak tatík mohl užívat vesnické zatáčky na perfektně vyladěném podvozku.

Bolavou patou tohoto nástupce předchozího „Alfasudu“ byla stejně jako u jmenovaného modelu koroze. Pozdější modely už to ale pozinkovanou karoserií docela zdárně řešily. Další ne úplně vyhledávanou záležitostí bylo reverzně otevírací víko kapoty. Zásahy do motoru se tak staly trošku obtížnější. Náhon na předek ale zase doháněly vlastnosti podvozku.

Celkově se zaslouženě tento vůz stal hitem, na který dodnes mnozí rádi vzpomenou. Technologicky byl samozřejmě vůz několikanásobně dávno překonán, což by mohlo být důvodem, že dnes tyto veterány už nikde není vidět. Anebo je sežrala koroze. Ať je to tak, nebo tak, stále doporučujeme, když na něj narazíte, se jedním exemplářem aktivně projet. Určitě má dodnes co nabídnout. Bohužel už asi v menším procentu, než kdybyste to zkoušeli ve stavu nového vozu zvyklí na dobové alternativy.

Mohlo by se vám líbit