Auta Zajímavosti

Chevrolet Impala

single-image

Chevrolet Impala je ikonický americký koráb, který vyráběla automobilka Chevrolet od roku 1958. První verze figurovaly jako nejexklusivnější modely. Tento titul však přebral v roce 1965 model Caprice. Tento model se stal za oceánem legendou a svůj největší boom zažil v 60 letech.

Vůz získal své jméno podle africké antilopy, které se v jazyce Zulů říká Impala. Prvotně byl tento název použit už v roce 1956 u konceptu, určeného pro výstavu Motorama, kterou každoročně pořádal koncern General Motors. Jak již bylo zmíněno, první generace se začala vyrábět od roku 1958 a vycházela z vozu Bel Air (vůz charakteristický svými křidélky, využívanými v designu) a jednalo se o jeho sportovně vyladěnou a patřičně vybavenou verzi. Šlo o dvoudvéřovou verzi s kratší střechou a prodlouženou zádí. To pak vyvolávalo dojem, že se jedná o delší vůz.

Následující rok pak vznikla nová verze, kde byl přepracován design a Impala se stala novou samostatnou modelovou verzí, dostupnou ve čtyřdveřové verzi sedan, dvoudveřové Sport Coupé a kabriolet. Nejvýraznějším designovým prvkem byla křidélka v zadní části vozu, která připomínala křídla racka. Šedesátá léta pak pokračovala dalšími dvěma generacemi. V roce 1961 vychází třetí generace, která opět přišla s inovativním designem a vývojem. Vzhled opustil charakteristická křidélka, díky čemuž působil moderním dojmem. V této době se také začala vyrábět sportovní verze SS (Super Sport), která se zařadila do kategorie muscle cars (řada vysoce výkonných automobilů).

Čtvrtá generace vychází v roce 1965 a slaví obrovský úspěch, přes milion vyrobených kusů. Díky tomu získala i svoji speciální, exklusivní verzi, která nesla název Caprice. Impala byla opět značně překonstruována. Tvary byli ještě jednodušší, a ne tak členité. Luxusnější verze Caprice pak měla za příplatek vinylovou střechu, pozměněnou masku chladiče a interiér byl vyzdoben imitací ořechového dřeva. Z této verze se pak stala vlajková loď Chevroletu.

Následující pátá generace započala svoji výrobu v roce 1971. Byly to největší vozy, které do té doby Chevrolet vyrobil. Vedle běžné karosářské nabídky byla Impala dostupná i v otevřené verzi a jako kombi. Co se však těchto dvou posledních verzí týče, byla to poslední generace, ve které byly tyto úpravy dostupné. V roce 1973 reagoval Chevrolet se zpožděnou reakcí na změny trhu vyvolané energetickou krizí. Pro tuto šestou modelovou generaci přišel se zkrácenou verzí Impaly. I přes toto zkrácení byl však interiér pro cestující pohodlnější. A to díky více prostoru nad hlavami a větším místem pro nohy.

Sedmá generace, jejíž výroba trvala dva roky (1994-96), příliš úspěchu neslavila. Prodalo se cca kolem 60 tisíc kusů vozů. Což je v porovnání s tehdejší slávou nesrovnatelné. Tento model pak byl v podstatě výkonnější verzí modelu Caprice.

Další Impala se na nějaký čas vytratila z trhu a vrátila se až v roce 2000, kdy se stala náhradou modelu Lumina. Výraznou změnou a novinkou v historii Impaly, se stává pohon předních kol s vidlicovým šestiválcem (namísto osmiválce, který již nebyl v možnostech výběru). Devátá generace nastupuje na scénu v roce 2006, avšak představena už byla o rok dříve na autosalonu v Los Angeles. Změna přichází v masce vozu. Ta je rozdělena nárazníkem do dvou částí (tak jak jsme u Chevroletu zvyklí dodnes). Tato generace nabízí i špičkové provedení SS a opět se vrací motor V8.

Poslední desátá generace opět přišla o verzi SS s osmiválcovým motorem. Přestože se snažila svým vzhledem přiblížit k modelům Camaro a Malibu, nedokázala zabránit odlivu zákazníků ke stále oblíbenějším SUV. Přesto že v kategorii se řadila mezi střední vyšší třídy a blížila se k vozům jako Audi A8 a BMW 7 tak 27. února 2020 se Chevrolet po 62 letech rozhodl ukončit výrobu této modelové řady.

Za dobu své existence, prodal Chevrolet od roku 1958 přes 13 milionů Impal, čímž se stal jedním z nejprodávanějších velkých aut v historii.

Mohlo by se vám líbit