Rady a tipy Život řidiče

Doporučená pravidelná údržba vašeho auta

single-image

“Světla svítí, stěrače stírají…” všichni vtipnou scénku z filmu Vrchní Prchni dobře známe, ale ruku na srdce – kdo z nás před delšími trasami pravidelně nejdůležitější funkce automobilu kontroluje? Dnes se tedy podíváme preventivním kontrolám funkcí vašeho vozu na zoubek.

V manuálu každého auta se píše, že je to složité soustrojí z tísíců součástek a tak je s přibývajícím časem a opotřebením velká pravděpodobnost, že některá z nich odejde a bude potřeba nahradit novou. Celý tento systém je hodně náchylný na to, že pokud se jedna oprava podcení, nesprávně diagnostikuje, nebo udělá špatně, pak se můžou nabalit součástky další, které to odnesou díky řetězové reakci.

Kontrolujte každý měsíc

  • tlak v pneumatikách – dnešní auta mají často na tuto veličinu už čidlo, takže vám signalizují nedostatečný tlak kontrolkou na palubní desce; nicméně důvěřovat, ale prověřovat se zde vyplatí; čidlo nemusí být vždy v pořádku a tak jedinou jistotou je sito občas ověřit osobně; podhuštěné pneumatiky degradují své vlastnosti, zvyšují spotřebu, daleko rychleji se opotřebují a v nejhorším případě není nic příjemného ani bezpečného, když vám guma bouchne na dálnici ve vysoké rychlosti
  • vzorek a stav pneumatik – u obutí vašich kol ještě chvilku zůstaneme, protože jsou vzhledem k bezpečnosti velice důležité; zde je potřeba zkontrolovat rovnoměrnost vzorku, pokud tedy na jedné straně pneumatiky naměříte nižší hodnoty, než na druhé, tak je třeba nechat seřídit na autě geometrii; hloubka dezénu by pak na letních pneumatikách neměla klesnout pod 1,6 mm a na zimních pod 4 mm; za to by vám potom hrozila krom nehody i pokuta; a poslední, asi nejdůležitější věcí je zkontrolovat i boky pneumatik, jestli nejsou někde nějaké znatelné trhliny, nebo boule; pokud nějakou najdete, kolo raději rovnou vyměňte za rezervu a alou do pneuservisu
  • hladinu oleje – motorový olej má tendenci ubývat, mějte tedy u sebe, nebo v autě při ruce nějaké alespoň papírové kapesníčky, lepší ale jeden látkový; po vyndání trn otřeme, znovu zasuneme a vyndáme, pak musí být stopa po oleji spíše blíže horní hranici měrky
  • kapaliny – v motoru je hned několik doplňovatelných nádržek na různé provozní kapaliny; najdete zde brzdovou, chladicí, do ostřikovačů, nebo olej do serva; na každé nádržce by měla být značená měrka minimální a maximální hladiny; nezapomínejme ani na náplň klimatizace
  • hadičky – zkontrolujeme také všechny, které okem najdeme, zda nemají praskliny, neuniká z nich ani z jejich připojení kapalina, jestli nenajdete boule, nebo jestli nevykazuje nějaká hadice stopy plísní
  • řemeny – v pohledu pod otevřenou kapotu budeme pokračovat; koukněte na všechny řemeny, které pouhým okem najdete; neměly by být popraskané, zpuchřelé, viditelně opotřebené, otřepené, nebo “přeleštěné” – to by značilo prokluz řemenu
  • světla – vyzkoušejte jestli jdou světla na denní svícení, dálková, výstražná, mlhová, obrysová a brzdová; náhradní žárovky jsou doporučenou výbavou, takže je možná najdete v kufru

Kontrolujte každé 3 měsíce až půl roku

  • modernější auta už mají na většinu věcí signalizaci, takže např. blížící se interval výměny oleje vám nahlásí sám, pokud ne, tak i tak, by intervaly výměny oleje neměly přesáhnout 25 000, a po stopadesátitisícovém nájezdu raději 15 000 km; při výměně oleje se doporučuje vyměnit i filtry – palivový, olejový, vzduchový a kabinový
  • olej do servo řízení, brzdová kapalina, olej v převodovce a kapacita baterie – nechte raději zkontrolovat v servisu, kde především na tyto úkony mají tu správnou techniku

Každý půlrok až rok

  • brzdové destičky a kotouče – určitě ve spodní hranici tohoto rozmezí bychom doporučili kontrolu brzdových destiček a kotoučů; pokud nemáte přehled, kolik ve vašem voze nabrzdily stávající, nechte radši zkontrolovat ihned; přecejen se jedná o vaši bezpečnost
  • stěrače, klakson, ruční brzda – tyto tři věci většinou poznáte už za provozu, přece jen je ale lepší se na to podívat z blízka a otestovat, dokud není pozdě
  • rezerva – i na tu je třeba občas kouknout, aby nedošlo k nemilému překvapení až to budete potřebovat opravdu
  • tlumiče, ložiska a výfukový systém – zde bychom zase při jakékoliv pochybnosti doporučili nechat zkontrolovat v servisu; u výfuku při pohledu zespoda by nemělo nic kapat, neměl by jít dým odjinud, než z hrdla výfuku a také by měl očividně držet stabilně připevněný k podvozku vozu – zvýšené vibrace mohou signalizovat uvolnění některé upevňovací části soustavy a také by neměl být projev výfuku nadměrně hlasitý; po zvuku se dá lehce diagnostikovat i opotřebení tlumičů a ložisek – při zatáčení se vám ozvou unavená ložiska a naopak např. na retardérech vám dají vědět tlumiče; i zde se jedná pouze o spotřební zboží, které je časem nutné měnit

Zdůraznil bych tedy asi to nejdůležitější a tím jsou brzdy a olej. Ani v ostatních případech však není radno nic podceňovat. Může se to pak draze nevyplatit. Všechny intervaly si také doporučujeme vykraťte vaším průměrným nájezdem. Někdo najede 4 000 km ročně, a někdo 40 000. Naše doporučení jsou zamýšlena na průměrný nájezd běžného řidiče, což je mezi 10 a 20 tisíci kilometrů ročně.

Mohlo by se vám líbit