Rady a tipy

Jak předejít smyku

single-image

Smyk je pravděpodobnější, když je na vozovce led, sníh nebo voda. Je však důležité si uvědomit, že většina smyků je důsledkem špatné jízdy. Automobil se dostane do smyku pouze v případě, že jede nepřiměřenou rychlostí nebo je k tomu vyprovokován agresivním řízením, brzděním nebo akcelerací.

Abyste zabránili smyku, nikdy byste neměli po svém voze chtít víc, než dokáže s dostupnou přilnavostí. V důsledku toho byste za špatných povětrnostních podmínek měli:
Zpomalit, navýšit svou brzdnou dráhu, takže pokud se vozidlo před vámi nečekaně zastaví, budete mít dostatek místa a času, abyste dobrzdili bez smyku. Při najíždění do zatáčky dbejte zvýšené opatrnosti. Při řízení, zrychlování a brzdění buďte opatrní a progresivní.

Vaše auto se s větší pravděpodobností dostane do smyku, když je silnice namrzlá nebo pokrytá sněhem. V takových podmínkách byste měli hned zpomalit, abyste se vyhnuli smyku. Počítejte také s tím, že Vaše brzdná dráha by se také měla prodloužit až desetkrát více než za normálních podmínek.

Při jízdě v zimě a zvláště zimních večerech, kdy je jasná obloha, byste si měli dávat pozor na tvorbu ledu na vozovce. Pro včasné varovné signály se podívejte, zda se na oknech zaparkovaných aut netvoří led.

Při jízdě po exponované silnici, jako je dálniční most, byste měli být obzvláště opatrní. Zde se často nejprve vytvoří led. Pokud má vaše auto měřič venkovní teploty, pozorně jej sledujte.
V mrazivých podmínkách pozor na déšť. To může tvořit černý led, který leží na silnici neviditelný. Černý led ve skutečnosti není černý, je průhledný. Proto je proslulý jako nebezpečí pro řidiče.

Na náledí se může zdát být vaše řízení lehčí. Hlučnost pneumatik se může také snížit. Pokud k tomu dojde, pravděpodobně jedete na náledí. Abyste předešli nebezpečnému smyku, jemně dejte nohu z plynu. To umožní vašemu autu zpomalit plynule a bezpečně. Pokud potřebujete pokračovat v jízdě, udělejte to pomalu a zařaďte vyšší rychlostní stupeň. To vám pomůže vyhnout se prudké akceleraci, která by mohla protočit kola.

Příliš prudké zrychlení může také způsobit smyk. Pokud při rozjezdu na kluzké vozovce příliš zrychlíte, budou se poháněná kola protáčet, aniž by vůz poháněla vpřed. V ledových podmínkách může být určité prokluzování kol nevyhnutelné. Chcete-li minimalizovat rotaci, zkuste zařadit vyšší rychlostní stupeň.

Prudké brzdění na kluzké vozovce může také způsobit smyk vašeho vozu. Vaše kola se mohou zablokovat a vy budete pokračovat dále s malým nebo žádným brzdným účinkem. Zablokovaná kola vám také zabrání v řízení. Pokud k tomu dojde, uvolněte brzdový pedál, abyste uvolnili kola, a poté znovu sešlápněte brzdu méně prudce. Pokud má váš vůz ABS, kola se nezablokují. Nemyslete si však, že ABS zmírňuje všechny problémy při jízdě na kluzké vozovce. To ne.

Pokud se na kluzké vozovce přiblížíte do zatáčky příliš rychle, existuje velká pravděpodobnost, že vaše auto dostane smyk. To je ještě pravděpodobnější, pokud při projíždění zatáčky prudce zabrzdíte. Otočíte volantem do zatáčky, ale bez odezvy a auto pokračuje vpřed. Jedná se o klasický smyk předního kola. Pokud se to stane, sundejte nohu z akcelerátoru. To vrhá vyvážení hmotnosti vozu dopředu a pomáhá pneumatikám najít přilnavost. Nepoužívejte brzdu. Jakmile pneumatiky získají přilnavost, opatrně veďte vůz ve směru smyku. Pokud například zadní část vozu dostane smyk doleva, otáčejte volant rychle a plynule doleva.

Mohlo by se vám líbit