Historie Zajímavosti

Jak vymyslet název modelu auta? Zadejte to Manfredovi

single-image

Pokud jste si mysleli, že jména aut vznikají v hlavách automobilek nebo v interních okruzích brainstormingu tak jste se mýlili. Málokdo ví, že spoustu slavných jmen nejen aut z celého světa vytvořil jeden a ten samý muž.

Řeč je o Manfredu Gottovi, který je nejschopnější stvořitel slavných produktových jmen v historii. Pokud si říkáte, že jste o něm nikdy neslyšeli, nedivím se. Průzkum ukázal, že ho prakticky nikdo nezná, ale naopak jeho díla neznat nelze. Ačkoliv to může někomu přijít neuvěřitelné, automobilky ve svých vnitřních strukturách nejsou schopné obvykle dát dohromady ani kloudné jméno nového auta. Některé si vystačili s označeními jako Renault 5 nebo Peugeot 205, ale většinou chladná čísla lidi moc nenadchnou.

Právě v 80. letech se Manfred dostal na pozici, kterou neopustil dodnes. Do té doby pracoval jako kreativec v reklamní branži a z finanční nouze napsal knihu o tom jak správně pojmenovávat produkty. Nikoho tehdy nenapadlo, jak moc by taková věc mohla zaujmout. Kniha se ale bleskově vyprodala a jeden z výtisků se dostal až do rukou vedení Opelu.

Tehdy byl šéf Opelu tak ohromen, že ho oslovil s tím, že potřebuje jméno pro nástupce modelu Ascony. Gotta souhlasil, a za svou práci si řekl o 45 tisíc marek, což v té době byly obrovské peníze. Opel nejdříve odmítl, ale poté co vedení nebylo spokojené s žádným interním návrhem, dalo Gottovi šanci. Ten přišel se jménem Vectra, zcela nové slovo, které podle jeho slov značí novost a vzbuzuje zájem. Bylo to geniální označení, které mělo svůj vliv na obrovský úspěch několika generací tohoto modelu. Opel tak nikdy nelitoval tolika peněz, o které si Gotta řekl. Naopak mu dohodili další zakázky za ještě vyšší sumy. Má tak na svém kontě řadu dalších jmen modelů německé zanačky (Calibru a Tigru). Renault záviděl Opelu a tak si nechal od Gotty pojmenovat Mégane, Twingo nebo Avantime. Na jeho konto se pak přidalo také Porsche s modely Cayenne, Panamera nebo Tiptronic. To samé Volkswagen – Corrado nebo Vento. Dále taky Mazda Xedos a spousta dalších.

Gotta má na svém kontě desítky jmen aut všech značek a troufneme si tvrdit, že pokud někdo přišel s označením nového vozu, bylo to určitě jeho dílo. Preferuje vymyšlená jména, která skrývají asociace spojené s produktem. Na druhou stranu odmítá používat chlapecká či dívčí jména, nebo chladná a bezvýznamná označení.

Je neuvěřitelné, že za poslední léta nikdo nedokázal alespoň napodobit to, co předvádí Manfred Gotta. Některé automobilky mu platí za jednoslovné nápady, než aby zkoušeli něco svého. Čemuž se při pohledu na Škodovku (Karoq, Kushaq..) ani nedivíme.

Mohlo by se vám líbit