Historie

První dodávka dnešního Mercedesu-Benz

single-image

První dodávka dnešního Mercedesu-Benz o výkonu 12 koní přepravila více než tři tuny nákladu. Počátky užitkových vozidel byly stejně jako počátky osobních automobilů inspirovány koňskými povozy. „Daimler Engine Utility Vehicle“ však na konci 19. století prošel určitými vylepšeními.

Mercedes-Benz je jednou z nejstarších a nejprestižnějších značek automobilů na světě. Její kořeny sahají až k roku 1886, kdy Karl Benz patentoval první automobil s vnitřním spalovacím motorem, známý jako Benz Patent-Motorwagen. Tento vynález byl financován věnem jeho manželky Berthy Benzové. O několik měsíců později Gottlieb Daimler a jeho inženýr Wilhelm Maybach představili svůj vlastní motorový vůz, který byl upraveným kočárem s benzínovým motorem.

Tito dva průkopníci se spojili v roce 1926, když vznikla společnost Daimler-Benz AG, která začala prodávat automobily pod značkou Mercedes-Benz. Název Mercedes byl zvolen dle křestního jména dcery rakouského podnikatele Emila Jellinka, který byl jedním z prvních zákazníků a propagátorů vozidel Daimler. Jellinek si objednal speciální model s vysokým výkonem a lehkostí, který byl pojmenován Mercedes 35 hp a byl představen v roce 1901.

Od té doby se značka Mercedes-Benz stala symbolem luxusu, kvality a inovace. Vyrábí nejen osobní a užitková vozidla, ale také sportovní a závodní auta, autobusy a nákladní vozy. Mezi její nejslavnější modely patří například třída S, SLK, G-Wagen nebo SLR McLaren.

V tomto článku se zaměříme na historii lehkých užitkových vozidel Mercedes-Benz, která začala již na konci 19. století s modelem „Daimler Engine Utility Vehicle“. Tento stroj byl poháněn dvouválcovým motorem o objemu 1,5 litru a výkonu 5,6 koně. Byl schopen dosáhnout maximální rychlosti 16 km/h a přepravit náklad o hmotnosti 500 kg. Jeho design byl silně inspirován koňskými povozy – motor byl umístěn pod sedlem a řidič ovládal volantem.

V roce 1899 prošel tento model několika změnami – motor se přesunul nad přední nápravu pod „kapotu“, což zvýšilo stabilitu a nosnost vozu. Také se objevil nový typ chladiče ve tvaru trubky, který byl účinnější než dosavadní chladiče. Tento vynález patřil Wilhelmu Maybachovi, který byl hlavním inženýrem společnosti Daimler. Další inovací bylo použití řetězového pohonu místo řemenového pohonu pro přenos výkonu z motoru na zadní kolo. A konečně se na kolech objevila pryžová kontaktní plocha místo dřevěného povrchu s ocelovou kostrou. Ochranu řidiče ani nákladu ale stále nečekejte.

V dalších letech se vyvíjely i silnější verze tohoto užitkového vozidla. Typ dvouválce mohl mít výkon od 4 do 8 koní, typ čtyřválce od 6 do 12 koní a užitečné zatížení od 800 kg do 3,2 tuny. Tyto vozy sloužily k různým účelům – například k přepravě pošty, zboží nebo cestujících.

Takto začala dlouhá tradice užitkových vozidel Mercedes-Benz, která pokračuje dodnes s modelem Sprinter. Tento moderní dodávkový vůz je vybaven nejnovější technologií a nabízí širokou škálu variant pro různé potřeby. Je to ideální partner pro každého podnikatele nebo řemeslníka.

Mohlo by se vám líbit