Rady a tipy

Letní vs. zimní obutí

single-image

Asi všichni víme, že během zimního období, je nutné přezouvat své vozy na zimní pneumatiky. Tato povinnost dle zákona nastává od 1. listopadu do 31. března. A to především pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy.

Jak poznat zimní pneu
Zimní pneumatiky lze rozlišit nejlépe od letních, podle symbolů na jejich boční straně. Za spolehlivé označení můžeme považovat sněhovou vločku v symbolu hor/horského masivu. Dalším označením, s kterým se můžeme setkat jsou písmena M+S. Což je zkratka pro Mud + Snow – tzn. bláto a sníh. Nemusí to však nutně znamenat, že jde čistě o zimní pneumatiku. Takové označení nesou často i pneumatiky pro terénní vozy, které dobře fungují v blátě. Proto pro lepší jistotu je dobrý se koukat po vločce.

Značka zimní výbavy
Zimní pneumatiky je také nutné mít v úsecích označených značkou – zimní výbava (C15). Zde může být obutí zimních pneu povinné po celý rok. Díky celoroční platnosti, to umožnilo obcím si individuálně rozhodnout o tom, kdy je nutné a v jakém období, zimní obutí mít. To je upřesněno pomocí dodatkové tabulky s časovým obdobím platnosti. Jinde zas třeba využívají možnost zakrytí značky. S takovýmto značením se setkáme zpravidla na horách.

Jaký může být za nedodržení trest
V případě nedodržení přezutí na ,,zimáky,, může na místě policista udělit blokovou pokutu až dva tisíce korun se ztráta jednoho bodu. V případě nehody či havárie, je i možnost, že pojišťovna pak nemusí nic plnit případně může po viníkovi požadovat zaplacení části peněz, jenž z pojištění vyplatila na úhradu škody.

Rozdíl mezi letním a zimním pneu
Mezi letními a zimními pneumatikami jsou tři zásadní rozdíly. A to struktura, složení materiálu/gumy a dezén běhounu.

Zimní:
• Zimní pneumatiky obsahují větší podíl přírodního kaučuku. Díky tomu za chladnějšího počasí zůstávají pružné. Čím je pneumatika měkčí, tím má lepší kontakt s povrchem cesty a také i ovládání vozu. Nejlepší využití mají pod +7 °C. Letní pneumatiky naopak při nízkých teplotách rychle tvrdnou.
• Dalším rozdílem je, že zimní pneumatiky mají v blocích běhounu tisíce drobných drážek, jenž odvádějí vodu, díky čemuž předcházejí aquaplaningu. A právě tyto drážky se zarývají do napadlého či rozbředlého sněhu. Dáky tomu zajistí lepší přilnavost k vozovce.
• Taktéž mají zimní pneu hlubší vzorek běhounu. To vytváří dutiny pro sníh. Ke sněhu totiž nepřilne nic lépe než právě sníh samotný.

Letní:
• Letní pneumatiky mají lepší výkon ,,překvapivě,, v teplejším ročním období. Dokáží se vyrovnat i s většinou povětrnostních podmínek. Mají poměrně tvrdší složení s menším obsahem kaučuku. Toto složení začíná pod +7°C tvrdnout a stává se křehkým. Díky tomu se dokáží přizpůsobit vyšším teplotám, aniž by příliš změkly. Letní pneumatiky tak mají nižší tření, což se projeví i na nižší spotřebě paliva.
• Na „letňákách“ bychom našli i méně drážek, než na zimních. Přesto však mají speciálně navržené proužky, jenž mají minimalizovat aquaplaning.
• Letní pneumatiky májí i povětšinou jednodušší vzorek běhounu. Většinou ve tvaru bloků, čímž vzniká velká kontaktní plocha. Výsledkem je perfektní ovládání vozu a projeví se to i na vzdálenosti brzdné dráhy.

Uskladnění
Ať už letní nebo zimní, je dobré pneumatiky správně uskladnit. Pokud jde o gumy bez disků, je lepší je uskladnit na stojato vedle sebe a cca po čtyřech týdnech s nimi pootočit. To z důvodu, aby nezploštěly. Při uskladnění pneumatik s disky, je ideální je zavěsit či položit na sebe. Není pro ně naopak dobré je postavit na stojato. V každém případě by obutí mělo být chráněno před povětrnostními vlivy.

Mohlo by se vám líbit