Rady a tipy Život řidiče

Připravte si auto pro nadcházející letní vedra!

single-image

Zima skončila a z jara se nám pomalu stává horké léto. Brzy vytáhneme kraťasy, tílka, plavky a hurá k vodě! Na léto bychom tedy byli připraveni, ale co Vaše auto? Stejně jako před zimou musíme provést přípravu. Je totiž důležité dbát i na tu před létem.

Tip 1 – Výměna pneumatik a kontrola tlaku!
Podle zákona je nutné zimní obutí od 1. listopadu do 31. března, poté je však lepší přezout na letní sadu pneumatik. Nejen kvůli nižší spotřebě, ale i kvůli lepším vlastnostem na vozovce v létě, což se samozřejmě projeví i na bezpečnosti.

S vysokými letními teplotami je třeba dbát ještě na jeden faktor. Vysoké teploty pneumatikám nesvědčí. Dlouhodobé vystavení letních pneumatik UV záření, může mít za následek zkrácení jejich životnosti a ztrátu pružnosti. Teplota má výrazný vliv i na tlak v pneumatikách. U osobních aut máme změnu tlaku přibližně o 10kPa na 10 °C. Tlak plynu tak překročí kvůli horkům doporučenou hodnotu guma ta bude přehuštěná. V extrémních případech by mohlo dojít až k jejímu prasknutí.

Řešením se stává sledováním tlaku přes léto. Pokud možno se snažíme parkovat v garážích, stínech nebo tak, aby pneumatiky nebyly vystaveny přímému slunečnímu svitu.

Tip 2 – Kontrola autobaterie!
Poslední věc, kterou byste chtěli, je zůstat uvěznění u kraje silnice s vybitou autobaterii uprostřed léta. Zvláště třeba na cestě na dovolenou. Proto je dobré si nechat baterii zkontrolovat otestovat. Obzvláště je-li autobaterie starší jak tři roky!

Tip 3 – Výměna oleje a dalších kapalin!
Svoji pozornost si zaslouží chladící, brzdová a ostřikovací kapalina, kterou je třeba doplnit, případně vyměnit. Především pak je třeba klást důraz i na motorový olej. Ten se v zimním období rychleji znehodnocuje. Brzdová kapalina zas pohlcuje vlhkost. Proto jsou pro ni měsíce se zvýšenou vlhkostí nejtěžší v roce. Ostřikovače též zásobíme kapalinou pro jarní a letní počasí. Nemrznoucí směsi totiž v horkých měsících spolu s pylem a hmyzem, vytvoří na čelním skle neprůhlednou clonu.

Tip 4 – Výměna stěračů!
Gumičky stěračů vyžadují údržbu/výměnu přibližně dvakrát do roka. Po zimní sezóně a pak opět před ní. V důsledku poškození záření sluncem, prachu, písku, drobných kamínků nebo vlhkostí, se právě živostnost lišt stěračů velmi rychle zkracuje. Jejich opotřebení poznáme podle šmouh na skle. Proto i tato položka si zaslouží pozornost, zvláště když je důležitým prvkem pro náš perfektní výhled z vozidla.

Tip 5 – Výměna vzduchových filtrů a údržba klimatizace!
Klimatizace v automobilu také vyžaduje pravidelný servis. Ideálně alespoň jednou ročně, a to před letními měsíci. Proto je dobré navštívit servis, kde zkontrolují správnou funkčnost, doplní chladící medium a vymění kabinový filtr.

Kabinové filtry se zanášejí různými plísněmi a mikroorganismy. Proto je důležitá jejich každoroční výměna, nejhůře jednou za dva roky. Nejvhodnějším časem pro návštěvu servisu je jaro nebo počátek léta, kdy se klimatizace využívá nejčastěji. V servisu zároveň zjistí i zda chladící médium nikde neuniká a zkontrolují i správný tlak v celém okruhu.

Tip 6 – Důkladné umytí vozu
Po zimní sezóně je potřeba i důkladné umytí a odsolení vozu. Zvláště důležité je věnovat důkladnou pozornost a umytí podvozku od soli pomocí tlakové hadice. Pomůžeme si tak i v rámci prevence proti korozi. Po uschnutí karoserie, je dobré ji navoskovat.

Mohlo by se vám líbit