Zajímavosti Život řidiče

Nabíjení Elektroaut v Česku

single-image

Evropský trh má být postupně zaplaven elektroauty. Automobilky mají jasně stanovené poměry prodeje těchto aut, většina evropských států začíná elektroauta podporovat, často i dodovat. Už v roce 2020 se očekává výrazný nárůst odbytu těchto vozů, ale není to předčasné? Je vybudovaná dostatečná infrastruktura? Jaký je současný stav nabíjecích stanic a hlavně rychlonabíječek?

V Česku jsme s připraveností velmi pozadu. Ultra rychlé nabíječky tu máme 4. Dvě v Praze, u D1 u Humpolce a u Berouna. Poslední jmenovaná jako jediná nabízí obrovský výkon 350kW – je 7x rychlejší než klasická nabíjecí stanice. Během deseti minut zajistí vozu dojezd kolem 200km. Bohužel háčků je několik. Ne každý elektromobil je kompatibilní. Konec účtováním paušálem znamená výrazné zdražení těchto dobíjení, kdy kilometr vyjde na 2 až 7 korun.

Běžné rychlonabíječky, kterých si můžete všimnout v obchodních centrech, nabíjejí okolo 50kW a dojezd kolem 200 km získáte přibližně za hodinu. Nejrozsáhlejší síť dobíjecích stanic v současné době provozuje ČEZ. Po Česku má více než 190 stanic. Ultrarychlé dobíjení teprve nabídne během roku 2020 v Praze. Druhý v pořadí E.ON disponuje 45 stanicemi a jednou ultrarychlou u Humpolce.

Výstavba nových stanic se často potýká s nejednotným přístupem stavebních úřadů, nedostatečným elektrickým výkonem a se složitým jednáním s vlastníky pozemků. Cena nové stanice se pohybuje mezi 200 tisíci až několika miliony korun. Nové ultrarychlé dobíjecí stanice by tento rok měly vzniknout na Rozvadově, ve Vyškově a Mikulově.

Podle několika odborníků však nedostatečná síť nabíječek není takový problém. Ze zatím vyhodnocených statistik, dochází k nabíjení v drtivé většina doma nebo v práci, při využití levných nočních tarifů. Například italských Tesla club přišel s informací, že jeho členové využili Supernabíječky pouze k 10% všech dobíjení.

Mohlo by se vám líbit