Technika

Nová auta prodávaná v EU musí mít od příštího týdne technologii automatického omezování rychlosti

single-image

Nová pravidla EU zavedou od příštího týdne povinnost technologie omezující rychlost u všech nových automobilů, dodávek a nákladních vozidel.

Od středy 6. července 2022 budou muset mít všechny nově uvedené modely – ty, které se ještě neprodávají u dealerů – prodávané v zemích EU standardně nainstalované systémy Intelligent Speed Assistance (ISA).

Systémy omezující rychlost používají GPS, satelitní navigaci a kamery k identifikaci zákonného limitu a varují řidiče, aby zpomalili – a pokud tak neučiní, vůz může omezit výkon motoru. Systémy je možné ručně přepsat, stejně jako u volitelných omezovačů rychlosti nabízených u většiny nových vozů, které si řidiči mohou nastavit sami.

Krok EU přichází poté, co Evropský parlament v roce 2019 souhlasil s pověřením této technologie pro boj s nadměrnými dopravními kolizemi a zraněními na silnicích. Podle nového nařízení EU může systém ISA vypnout řidič sám. To znamená, že systém se automaticky aktivuje při každém nastartování motoru, což znamená, že jej motoristé budou muset vypnout na začátku každé jízdy. Jak obtížné to bude, zatím není jasné, neexistuje žádný návrh, zda musí být někde na palubní desce jediné tlačítko nebo zda jej řidič aktivuje a deaktivuje prostřednictvím nabídky možností v informačním a zábavním systému.

I když je ISA zapnutá, lze ji stále přepsat. Pokud řidič sešlápne dostatečně silně na plynový pedál, například při předjíždění, systém umožní vozu jet na krátkou dobu nad povolenou rychlost, než se výstražný systém znovu zapne. Zatímco někteří lidé budou pochopitelně nervózní z povinného zavedení ISA, je důležité poznamenat, že jej lze ručně přepsat. Některá auta již tuto technologii obsahují a feedback od majitelů těchto vozů je obecně pozitivní.

Jak dlouho bude povolena možnost vypnutí ISA, není známo. Mnozí se již obávají, že jeho zavedení je pouze prvním krokem k tomu, aby se stal povinným a trvale zapnutým. Jednou z největších výhod této technologie však je že se očekává, že zachraňuje životy na silnicích. Každé zvýšení rychlosti o 1% má za následek 4% nárůst smrtelných nehod, ale díky automatickému přizpůsobení rychlosti aktuálnímu limitu je méně pravděpodobné, že jej řidiči náhodou překročí a budou účastníky kolize.

Zkrátí také dobu jízdy. Pokud ISA dokáže snížit počet nehod, sníží také počet dopravních zácp, které po nich následují. Mohlo by to také zkrátit cestovní časy na frekventovaných silnicích, kde mohou auta před přeplněnou oblastí automaticky zpomalit, aby udržela plynulou dopravu. Rychlejší jízda také spotřebuje více paliva a způsobuje více emisí, ale omezením rychlosti řidiče by se auta stala efektivnějšími a méně znečišťujícími, což by zlepšilo celkovou kvalitu ovzduší ve velkých městech.

Mohlo by se vám líbit