Rady a tipy Život řidiče

Nizozemsko snižuje rychlost kvůli emisím

single-image

Nizozemsko 16. března zavedlo po celém svém území nejvyšší rychlost na dálnicích na rovných 100 km/hod. Toto opatření trvá každý den od šesté hodině ranní až do sedmé hodině večer. Nizozemsko je kvůli vysoké zalidněnosti svého území nejpostiženější zemí emisemi oxidu dusíku v Evropě.

O snížení rychlosti bylo rozhodnuto v květnu 2019. Stejně tak stát v té době zastavil projekty na výstavbu dálnic, letišť, větrných farem i domů. Tyto projekty by mělo postupně znovu rozběhnout právě snížení rychlosti. To má pomoci výstavbě 75 tisíc domů a 18 tisíc projektů infrakstruktury, které by měli zachovat pracovní místa ve stavebním sektoru.

O snižování rychlosti kvůli emisím oxidu uhličitého se v poslední době mluví po celé Evropě. Například Rakousko ukončilo testování rychlosti 140km/hod a vrátilo se k původní 130km/hod. Podobné nízká rychlost jako v Nizozemsku je nastavena na Kypru. Sousední řidiči v Německu si užívají neomezenou rychlost na dálnicích, ale i tam v posledních měsících probíhala diskuze o zavedení limitu. To prosazuje Spolkový úřad pro ochranu životního prostředí. Jako Spolkový sněm, tak i Spolková rada ale toto opatření zatím odmítli.

Evropská agentura pro životní prostředí provedla v roce 2011 studii zaměřenou na dopad nejvyšších rychlostí. Snížení nejvyšší povolené rychlosti ze 120 na 110 kilometrů za hodinu vede ke snížení spotřeby a sní emisí oxidu uhličitého o dvě procenta v případě naftového motoru a o 3% u benzínového. U naftového motoru dochází i ke snížení produkce oxidu dusíku a pevných částic. Ve stodvacítce jsou emise škodlivých oxidů dusíku o 40 procent vyšší než ve stovce, u pevných částic přibližně o nějakých sedmnáct.

Mohlo by se vám líbit