Zajímavosti

Proč máme volant vlevo?

single-image

Vlevo, tedy s volantem vpravo jezdí zhruba 30% obyvatel planety. Není to však tím, že by všechno byly britské kolonie. Proč to má zbytek světa naopak a bylo tomu tak vždycky? Pojďme se podívat trochu do historie.

V Evropě si volant musíme prohodit krom Velké Británie v Irsku, na Kypru, nebo na Maltě. Ve světě se pak jezdí vlevo např. v Austrálii, Japonsku, či přelidněné Indii a také v celé jižní Africe.

Technologicky je potřeba změnit spoustu dílů pro výrobu pravostranných automobilů. Pedály na druhé straně mají pořád spojku vlevo a plyn vpravo, řazení se také nemění a jednička zůstává vlevo nahoře. U některých modelů jsou prohozené ovladače směrovek a stěračů.

Například Škoda už však má výrobu tak domyšlenou, že fakticky moc nových dílů pro pravostranná auta nepotřebuje. Krom palubní desky a řízení. Dokonce se přímo v autě na infotainmentu nehá přehodit režim svícení pro levostranný, nebo opačně. Není tedy potřeba dokupovat speciální samolepky na světlomety, které jsou v Česku nastaveny tak, aby svítily více vpravo a neoslňovaly tak místní řidiče.

Náhled z historie
Původně se ve světě už od starověku až po Napoleona jezdilo podle archeologických výzkumů vlevo. A tedy z určitého úhlu pohledu je to zrovna takto správně. Bylo to zejména proto, že zbraň se nosila vlevo, aby byla pravou rukou pohotově manipulovatelná. Kdyby tedy lidé chodili a jezdili vpravo, zbraně by se často potkaly dříve, než bylo nutné.

Počátkem devatenáctého století, v době Napoleona, se ve Francii, nebo i v Rusku v dopravě zavedly povozy se čtyřmi koňmi. Kočí tak seděl ideálně na levém zadním koni, v pravé ruce měl bič a poháněl tak ostatní tři koně v jízdě. Toto pravidlo poté masivně pomohl rozšířit americký automobilový průmysl.

Mohlo by se vám líbit