Rady a tipy Život řidiče

Bezpečná jízda v dešti

single-image

V letošním roce, ač byla na začátku léta vydatná sucha, nakonec takřka obden prší. Ba co víc, počasí se mění z minuty na minutu. Pojďme si tedy povědět pár faktů o bezpečné jízdě v hustém dešti.

Zůstat doma
Nejúčinnější obranou proti nehodě v dešti je vůbec nesedat za volant. Je však pochopitelné, že třeba do práce se nějak dopravit musíte a nebo že nelze odhadnout že při slunném počasí přijde za 17 minut prudká přeháňka. Když ale deštivo hlásí dopředu a opravdu se obloha na to tváří, pak cestu dvakrát zvažte.

Dostatečné pneumatiky
Minimální hloubka dezénu je na letních pneumatikách minimálně 1,6 mm, na zimních 4 mm. Pokud však vydatně prší, doporučujeme, aby vzorek ani u letních nebyl menší, než 3 mm. Kontrolujte raději i vnitřní strany pneumatik, které mohou být díky špatně seřízené geometrii sjeté více.

Kontrola před jízdou
Když už vyrazit na silnice musíte, je dobré alespoň zkontrolovat kromě pneumatik ještě další věci. Pro jízdu v dešti budete potřebovat funkční všechna světla včetně mlhovek. Pokud už prší, tak vyzkoušejte stěrače. Pokud na normálním, či slabším dešti zanechávají za sebou vlhkou stopu, nebo vydávají nepřirozený zvuk, raděj je na první benzině vyměňte, nebo pokud prší hustě, tak ani nevyrážejte.

Mlhovky ano či ne?
Zákon praví, že mlhová světla vpředu můžete použít za snížené viditelnosti v husté mlze, dešti nebo sněžení. Zadní v takovém případě použít musíte. Snížená viditelnost znamená, že je problém zřetelně rozeznat předměty jako ostatní auta, lidi, nebo zvířata. Pokud sotva vidíte světla automobilu za vámi, klidně si tedy raději rozsviťte i mlhovky přední. V situacích kdy je mlha, ale přízemní nebo prší či sněží málo, pak mlhovky raději nezapínejte. Také se doporučuje mlhovky vypnout v dopravní zácpě, nebo v noci za dobré viditelnosti, kdy by mohla okolní řidiče oslnit.

Snížení rychlosti
Naprostou samozřejmostí je přizpůsobení rychlosti dané situaci. Ono vás možná okolní provoz a aktuální viditelnost stejně rychleji nepustí. Přesto však schopnosti vašeho vozu a pneumatik nepřeceňujte. Raději na místě o minuty později, než vůbec.

Aquaplanning
Asi největším strašákem jsou vyjeté koleje, v nich nakupená voda a následné “lyžování” autem po silnici. Dostat se zde do smyku je neuvěřitelně snadné, dostat se z něj už tolik ne.
Pokud se vám přecejen stane, že se sezete po kaluži, snažte se nezmatkovat. Nešlapejte na brzdu a nekruťte zbytečně volantem. Obzvlášť na dálnici by to mohlo mít fatální důsledky. Zachovejte chladnou hlavu, sundejte nohu z plynu a držte volant dokud nenajedete zase zpátky na pevný povrch. Doporučujeme sledovat kaluže na silnici předem a snažit se jim decentně vyhýbat.

Další obecné rady
Krom nejdůležitějších věcí jako je snížená rychlost, stěrače, či světla také raději zvětšete rozestupy. I s dobrými pneumatikami se brzdná dráha za deště dvojnásobí.

Před jízdou si raději zkontrolujte vyhřívání oken a vnitřní topení, protože bude nutné občas okna rychle odmlžit.

Nezapomeňte si pohlídat rezervu paliva v nádrži. Pokud se cokoli stane, někdo se vybourá a vznikne dopravní zácpa, nikdo by vám pak moc nezáviděl ztroskotání v polích mezi Dolní Polomí a Hracholusky.

Selský rozum
Všechny naše doporučené rady pro jízdu v dešti vychází krom zkušeností ze zdravého selského rozumu. Pokud ho budete používat, ve většině situací si poradíte sami.

Mohlo by se vám líbit