Technika

Snímač teploty chladící kapaliny. K čemu ho potřebuje váš vůz?

single-image

Hlavní úlohou pístového motoru je stejně jako u jiných typů pohonu přeměňovat přiváděné palivo na kinetickou energii. Tento proces bohužel není tak efektivní jak bychom chtěli. Kromě potřebné energie produkuje i přebytečné teplo, které je opravdu nežádoucí a motoru a jeho součástem může jen uškodit. Z tohoto zřejmého důvodu musí vozidla tuto tepelnou energii odvádět a chladit motor na bezpečnou úroveň. Zde vstupuje do hry chladicí kapalina. Role chladicí kapaliny je přinejmenším stejně důležitá jako motorový olej.

O oleji se také předpokládá, že pomáhá chladit celý systém. Koneckonců je to také kapalina, která dokáže dobře absorbovat a ukládat teplo. Jeho hlavní úlohou je však mazat mechanické části a tím minimalizovat opotřebení a třecí síly. Proto využívá speciálně navržený okruh, který prochází celým motorem, aby odváděl přebytečné teplo. Těmito potrubími proudí chladicí kapalina, nazývaná také nemrznoucí. V zimním období je největším nebezpečím potrubí zamrzlé. Představte si, že kapalina zamrzla a potrubí prasklo. Nejen, že se zcela ztratí chlazení, ale zbytková rozmražená kapalina může začít těmito trhlinami protékat a rozlévat se po celém motorovém prostoru, kde může znovu zamrznout.

Snímač teploty chladicí kapaliny má proto důležitý úkol neustále monitorovat tento okruh a poskytovat řídicí jednotce přesné informace o aktuálně naměřené teplotě média. To poskytuje přesný odhad celkové teploty motoru. To vede k druhé a méně důležité činnosti snímače, kterou je nastavení vstřikování paliva. Řídicí jednotka používá data ze snímačů k určení množství dodaného paliva. Předpokládejme, že skutečná teplota motoru je 80 °C. Pokud je měřidlo poškozeno a odešle do ECU chybný údaj, například teplotu pouze 60 °C, palubní počítač pomocí těchto údajů začne vstřikovat další palivo, aby se motor dále zahříval. Přehřátím může časem dojít k vážnému poškození všech mechanických částí zařízení, zejména válce a pístu. Krátkodobými důsledky jsou zvýšená spotřeba paliva, více škodlivých emisí a opotřebení součástí a motorového oleje.

Kde jsou umístěny senzory?
Bohužel nejsme schopni poskytnout obecná umístění těchto senzorů pro všechna vozidla a modely. Většinou ho však najdete otevřením kapoty a hledáním chladiče. Snímač je připojen k přívodnímu potrubí chladicí kapaliny. I zde platí zlaté pravidlo: V případě pochybností se neváhejte podívat do návodu k obsluze vašeho vozidla, kde přesně zjistíte, kde se vaše zařízení nachází, a ujistěte se, že nedošlo k přehlédnutí nebo záměně.

Mohlo by se vám líbit