Historie

Stirling Moss – Závodník Gentleman

single-image

Během letošních Velikonoc (článek psán v roce 2020) opustila svět motorsportu jedna z velkých a obdivovaných osobností – Stirling Moss. Ačkoli se nikdy nestal mistrem Formule 1, tak i přesto se do historie zapsal jako jedna z velkých osobností. Byl považován za obrovskou ikonu a vzor závodníka gentlemana.

Stirling Moss platil dlouhodobě jako jeden z nejlepších pilotů Formule 1 a to i přes fakt, že nikdy nezískal titul mistra. Jeho nejvýznamnější působení trvalo deset let (1951-1961) a třikrát za sebou skončil druhý. Z toho jednou titul doslova daroval jinému závodníkovi a svému příteli, který byl neprávem diskvalifikován v rozhodujícím závodě.

Stalo se to v roce 1958. Moss tehdy závodil o titul mistra světa Formule 1 se svým kamarádem a krajanem – Mikem Hawthornem. Co se týče bodů, tak na tom byli oba závodníci téměř stejně. Jejich klání měl ve finále rozhodnout závod v Portugalsku. Během závodu však Hawthorn dostal smyk a jeho motor zhasnul. Nechal se však do probíhajícího závodu roztlačit okolními „maršály“. To však tehdejší pravidla zakazovala a Hawthorn byl kvůli tomu diskvalifikován. Po skončení závodu, se ale situace vyvinula jinak. Moss se ho před vedením zastal, že roztlačení a naskočení motoru proběhlo mimo dráhu, což pravidla nezakazovala.

Díky Mossově přímluvě nebyl Hawthorn ze závodu vyloučen a umístil se tak na druhém místě v závodu. Tím Mosse v celkovém součtu o jeden bod předběhl, a to i přes fakt, že Moss vyhrál čtyři závody, zatímco Hawthorn pouze jeden. Takové fér jednání však už člověk jen tak nevidí.

Tento závod však nebyl jedinou věcí, kterou by se proslavil a zapsal do historie motosportu. V roce 1955 vyhrál za pomoci novináře Denise Jenkinsona, který s ním jel jako navigátor, závod Mille Miglia. Jde o jeden nejtěžších vytrvalostních závodů světa, který je dlouhý 1600 km a vede napříč Itálií po tehdejších okresních silnicích. Jejich strojem byl Mercedes 300 SLR s osmiválcem z monopostu W196, jehož výkon byl vyšší než 300 koní. Celou trasu jeli průměrnou rychlostí 98 mil za hodinu, což je v přepočtu asi 160 km/h. Takovýto průměr udivuje závodníky do dnes.

Moss pocházel původem z bohaté rodiny. I přesto však jeho začátky nebyly zcela lehké. Jeho otci, uznávanému zubnímu lékaři v Londýně, se plány mladého Mosse úplně nezamlouvaly. Navíc nevěřil, že by se jeho syn, dokázal něčím podobným uživit. Ovšem opak se stal pravdou. Stirlingovi se podařilo získat 16 vítězství ve Velkých cenách Formule 1. A dalších 196 vavřínů. Z přibližně necelých 600 startů tak vyhrál více než třetinu všech závodů.

Jeho kariéru ukončila těžká nehoda při závodu v Goodwoodu v roce 1962. Kvůli ní ležel měsíc v kómatu a půl roku trpěl částečným ochrnutím. Ani to mu však nezabránilo, aby se časem k závodům vrátil a vydržel u nich pravidelně až do roku 2011.

Mohlo by se vám líbit