Zajímavosti

Tatra 815

single-image

Asi jedním z nejslavnějších představitelů Kopřivnické Tatrovky je model Tatra 815. Její modely můžeme vidět na silnicích nebo ve vozových parcích mnoha firem dodnes. A to ať jde o nějakou z mnoha verzí nástaveb nebo její modernizované nástupce z let současných.

Během sedmdesátých let, byl zahájen vývoj nové modelové řady, která měla nahradit své dva předchůdce. Tím byla ikonická Tatra 148 a Tatra 813. První prototypy vznikly v roce 1976. Tatra si prošla těžkými jízdními zkouškami na zkušebním polygonu závodu Tatra, ale i na Ruské Sibiři v náročných klimatických podmínkách. Sériová výroba se rozběhla v roce 1983 a stala se náhradou za oba dva předchůdce, kvůli sjednocení dílů.

Tento model z hlediska pohonných jednotek i podvozku, navazuje na své předchůdce. A díky unifikaci dílů, nabídla Tatra snad nejširší spektrum různých verzí. Od dvounápravových, až po osminápravové. Jednotlivé moduly byli navrženy tak, aby se z nich dal víceméně složit jakýkoli podvozek s několika řiditelnými nápravami. Díky tomuto uzpůsobení se zlepšila i spolehlivost a výměna dílů, což zjednodušilo i údržbu a montáž.

V první polovině devadesátých let byla na trh uvedena modernizovaná verze 815-2. U ní byly provedeny změny především z důvodu emisních norem. To souviselo s omezením nabídky na přeplňovaný osmiválec, který byl chlazený vzduchem. V roce 1997 byla tato modelová řada přejmenována na TERNo.1.

Asi nejčastěji si Tatru představíme jako jednostranný či třístranný sklápěč (s označením S1 a S3). Provedení však bylo opravdu nepřeberné množství. Valníkové plošiny, tahače návěsů či přívěsů. Existovala i verze bezrámového podvozku, kde byla možnost u různých nástaveb přímo na příčníky instalovat nosné roury. Díky tomu měla výhodu nižšího těžiště než konkurenční vozy. Z dalších náprav to byly třeba cisterny, autojeřáby, rýpadla, míchačky betonu nebo soupravy pro svoz dřeva. Speciály Tatra sloužily i u armády, policie, kde působili jako zásahové vozy a populární byly i jako hasičské cisterny se stříkačkou.

Svou slávu si získala Tatra i ve světě. Český závodník Karel Loprais s modelem T815 dosáhl šesti vítězství v závodech Rallye Paříž – Dakar.

Osm set patnáctku si vybral pro svůj film i Hollywood. Jednalo se o film Šílený Max z roku 2015 a právě zde byl použit konstrukční základ právě z tohoto modelu. Celý vzhled si filmaři upravili pro své účely a kamiony vznikly hned tři. Jeden, který byl během natáčení účelně zničen a další dva, které přežily. První z nich byl vybaven původním vzduchem chlazeným osmiválcem s výkonem 275 koní. Ten se ukázal být nedostatečně silný, a proto druhý model dostal šestisetkoňovou verzi z Dakarského speciálu.

Do roku 1991 bylo vyrobeno téměř sto tisíc vozů typu T815, což dokazuje výjimečnost a kvalitu této Tatry.

Mohlo by se vám líbit