Auta

Volkswagen Multivan

single-image

Volkswagen Multivan je legendou mezi dodávkami či velkými „MPV“ vozy. Těžko bychom hledali univerzálnější vůz, který se bez přestání vyrábí od 50. let a prodalo se ho miliony kusů.

Z modelové řady si musí vybrat snad každý. Od různých pracovních provedení (podvozků, valníků), přes praktické skříňové dodávky až po obytné verze. Nebudeme tedy příliš daleko od pravdy, když prohlásíme, že se jedná o auto, byt a kancelář v jednom. Tento praktický vůz, je i odpovědí pro přepravu více lidí či pro rodiny, které shání poměrně velké a univerzální vozidlo. Tato personální verze si troufne na kdejaký problém a zvládne snad cokoli. Jsou prostorné, jak pro řidiče, tak především i pro spolucestující. Což se ocení především na cestách, které se tak stávají radostí. Dostatek prostoru nalezneme třeba i pro takový kočárek, který pak není nutný ani skládat. Záleží tedy na preferencích, zda si interiér poskládáme pro přepravu celé rodiny, včetně psa, kočky a králíčka, nebo tam naložíme lyže i se snowboardem. Zohledníme li všechny tyto plusy, můžeme říct, že dobré kusy se ani v bazarové inzerci dlouho neohřejí. Od konce roku 2018, tento model dokonce funguje již v šesté generaci. Pojďme se tedy na ni podívat trochu blíže.

Všichni si představíme, že dodávky jsou velké, hlučné a jejich platforma je navrhovaná pro přepravu pytlů se stavebním materiálem, palet či cokoli jiného. Ovšem opak může být pravdou. Volkswagen, nebo i jiné značky jako třeba Mercedes, nám ukázali, že z takového pracanta, může být velice uhlazené vozidlo, schopné konkurovat i pohodlným SUV. Mohlo by se zdát na první pohled krabice na kolech, která však při podrobném zkoumání nabídne povědomé tvary předních světlometů, charakteristickou, jednoduchou masku a s karoserií členěnou liniemi. To vše je pak ještě podtržené dvoubarevným lakem, zvláště pokud se jedná o vyšperkovanou Bulli verzi.

Nakoukneme li do interiéru, tak zde nalezneme měkce čalouněná sedadla pro sedm lidí. Z toho jsou čtyři samostatná opatřena loketními opěrkami. Prostor u volantu je prostorný, přesto však stále, když se posadíte za volant, připomíná místo řidiče autobusu. To zas, ale vynahrazuje prostor ve zbytku vozu. Na palubní desce jsou klasické analogové budíky přístrojového panelu. Ten je zpodobněn v tradičním duchu a přejímá víceméně všechny ovládací prvky a tlačítka. Ve středu palubové desky, laděné do barvy vozu, se nachází ovladatelný displej. Vše je kvalitně zpracované z příjemných materiálů a po voze nalezneme spousty různých přihrádek nebo praktických zásuvek (12V ale i USB). Bez problému se zde budete po chvíli orientovat třeba i poslepu.

Ve voze, který jsme měli šanci si vyzkoušet, nalezneme sedadla čalouněná kombinací kůže a neklouzavé syntetiky. Pro zpříjemnění cesty nechybí ani samostatné ovládání ventilace a klimatizace umístěná pod stropem. Nechyběli ani prvky, jako jsou parkovací senzory s kamerou, které vám pomohou s parkováním, vyhřívání sedadel, satelitní navigace, tažné zařízení nebo i pohon 4×4. V tomto výpisu bych pak mohl pokračovat ještě dlouho. Přeskočme tedy k tomu, jakým dojmem to vše působí.

Jednoduše řečeno, velice přirozeně a lehce. Přístup do zadního prostoru je pomocí elektricky ovládaných dveří na obou stranách. Ty mohou být ovládány tlačítky na palubní desce, a nebo pohodlně pomocí klíče na dálku. Podobným a jednoduchým způsobem fungují dveře zavazadlového prostoru. Pomocí elektrických vychytávek, můžeme posouvat i zadní sedadla po kolejnicích. Čímž je zavazadlový prostor poměrně proměnný s uváděný objem 4300 litrů. Díky integrovaným tříbodovým pásům můžeme dvě samostatná sedadla otáčet proti směru jízdy. Nebo je můžeme i sklopit a využít jako opěrky pod nohy, pro pasažéry zcela vzadu. Tento fígl se nechá povýšit ještě na větší level. A to sklopením zadní lavice, čímž nám vznikne rovina, která se nechá využít, jako prostor pro přespání na který se vejdou dvě až tři osoby. Záleží na osobních sympatiích. Za příplatek je možné dokoupit posuvný stoleček.

Jízda způsobující vibrace vylučuje jeho využití pro odložení skleničky, či věcí podobného ražení (tento problém řeší výsuvné držáky v boxu, z kterého lze stůl vysunout a složit). Jako prostor pro to si zahrát karty, šachy nebo odložit knihu, je však dostačující.

Vůz při jízdě na silnici drží parádně a nedochází ke kolísání/mávání, jak to můžeme znát z jízd v obyčejných pracovních dodávkách. Motor 2,0 TDI se 146 kW pak zaručí svižnou a operativní jízdu.

Tak co říci závěrem? Pokud sháníte prostorné vozidlo pro rodinu, na cestování po světě nebo z jiných důvodů, tak Volkswagen Multivan zní jako jasná volba. Vrátím-li se ještě krátce k širokému spektru doplňků, jako adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, nouzové brzdění, rozpoznávání únavy řidiče či u verze 4×4 je možnost asistenta pro sjíždění kopců. Všechny tyto věci Vám budou příjemně zjednodušovat a ulehčovat jízdu. Jediným úskalím může být pořizovací cena, která je proti konkurenci vyšší. Na druhou stranu si to může Multivan dovolit, díky promyšleným detailům, často jednodušším a chytřejším ovládáním a konečně i vyšší zůstatkovou cenou.

Mohlo by se vám líbit