Rady a tipy

12 novinek pro řidiče v roce 2022

single-image

Jako každý rok, i 2022 přináší některé nové zákony nebo jejich úpravy. I letos se tak situace odvíjí spíše ve prospěch státní a městské kasy v neprospěch řidiče. Inu, když daně nestačí, musí se rozpočet doplňovat, kde se dá.

1) Rozšíření pravomoci městské a obecní policie.
Strážníci nestátní policie budou od letošního ledna moci vyřizovat příkazem na místě přestupky související s neoprávněným užitím vyhrazeného jízdního pruhu i bez součinnosti státní policie. Zde je diskutabilní, zda-li bude zákon pracovat pro lidi nebo jen obohacovat městkou kasu. Je tedy doporučeno si vzhledem k prokázané chybovosti městských a obecních strážníků průběh jednání s příslušníky natáčet a nechat postoupit do správního řízení.

2) Změna promlčecích dob u osob blízkých
Dříve se v praxi obcházel zákona např. tak, že se přehazovala vina z osoby blízké na majitele vozidla a zpět tak dlouho, dokud nevypršela promlčecí lhůta přestupku. Od nového roku se již promlčecí doba nepromítá do určení osoby řídící vozidlo. Nevýhoda je v tom, že tak spadá vina hlavně na majitele vozu i když přestupek spáchal opravdu někdo jiný.

3) Změna v bodovém systému řidičů
Nově budou „účtovány“ dva trestné body tomu řidiči, jenž zaparkuje na místě stání pro zdravotně postižené nebo zneužije jejich parkovací průkaz.

4) Řidičské oprávnění skupiny C platné i pro traktory
Do teď bylo možné řídit traktory jen s českým řidičským oprávněním skupiny T. Od letoška bude možné řídit traktor i s céčkem a to vydaným i mimo naší republiku. Hodně firmám tak odpadne starost se zahraničními pracovníky, kteří si tak nebudou muset dodělávat speciálně české „Téčko“.

5) Vymezení skupin řidičských průkazů AM a B1 dle EU
Od letošního ledna nebude potřeba u dvoukolových a tříkolových vozidel potřeba řidičské oprávnění pro ty vozy, jejichž konstrukční rychlost nepřekračuje 25 km/h. Skupiny AM si budou moci nově zařídit i čtyřkolky do výkonu 6W namísto dnešních 4W. Se skupinou B1 se projedete už jakkoli výkonnou čtyřkolkou místo dosavadního horního limitu 15W.

6) Boční odstup při předjíždění cyklistů
Tato změna byla dopředu velice diskutovaná. Jedná se o odstup vozu od cyklisty minimálně 1,5 metru kromě úseků, kde je maximální povolená rychlost do 30 km/h. Tam je možné předjíždět cyklistu pouze s metrovým odstupem.

7) Výjimka z povinnosti užít vyhrazené prostory pro cylkisty
Výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo prostor vymezený pro cyklisty v křižovatce, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.

8) Omezení alkoholu na „pivních“ kolech
Od začátku roku se na tzv. „beerbicích“ nesmí požívat alkohol či jiné návykové látky ani jezdit pod jejich vlivem. Na výzvu policisty se posádka také musí podrobit vyšetření na jízdu „pod vlivem“.

9) Parkování vozidel poskytovatelů domácí zdravotní péče
Zde se jedná o možnost označovat vozidla speciálním označením i někteří zdravotničtí pracovníci poskytující domácí péči. V naléhavých případech jim to může usnadnit parkování. Dosud toto označení mohli využít pouze lékaři vykonávající návštěvy u pacientů.

10) Pravomoc obce při odstraňování autovraku
Od Nového roku mohou řízení o odstranění autovraku z veřejně přístupné účelové komunikace iniciovat i samy obce. Dosud měl ttoto privilegium pouze vlastník pozemní komunikace.

11) Nízkorychlostní kontrolní vážení s vyšší pokutou
Tedy pokud odmítne řidič nákladního vozu či kamionu nízkorychlostní kontrolní vážení, pak se po 1. lednu pokuty navýší ze stávajících 30 000 Kč na rovných 100 000 Kč.

12) Zpoplatnění dalších úseků silnic I. třídy pro kamiony
Tentokrát ne od ledna, ale až od poloviny roku budou vozidla nad 3,5T platit mýto i na dalších 380 km silnic první třídy.

Jak vidno, jen mizivá část zákonů bude ku prospěchu věci a pro usnadnění života řidiče. Spíš právě naopak. A tak nezbývá, než tlačit na systém. Každý jeden hlas se počítá. Uvidíme co změní nakonec nová vláda.

Mohlo by se vám líbit