Rady a tipy

5 zažitých mýtů o autech

single-image

Mýty. Informace, které nejčastěji přebíráme formou „jedna teta povídala“. Mnohdy jde o zažité, nastalé náhodné situace našich předků, které bylo třeba si nějakým způsobem vysvětlit. Tato nepodložená fakta se pasivně přejímají z generace na generaci a je jen na konkrétních jednotlivcích, jak s nimi naloží.

Mýty se samozřejmě nevyhnuly ani automobilovému průmyslu. Pojďme se nyní podívat na pět nejznámějších.

Ojetá auta z Německa jsou nejlepší
Věta „Mám auto dovezené z Německa“ je stále brána jako jakási známka kvality ojetého vozu. Důkazem nám má být to, že Německé silnice jsou krásné a kvalitní, tudíž se auta tolik neopotřebovávají, že se Němci o auta pečlivě starají, kupují je nová, v té nejlepší výbavě a užívají je jen pár let. Poté si koupí opět nové a staré prodají za hranice. Je jasné, že pokud porovnáme podvozky nebo tlumiče rok jetého automobilu z Německa a Česka, Německý na tom bude nejspíše o trochu lépe. Nicméně, zbytek je o šikovnosti řidiče, kvalitě výroby konkrétní značky a dalších parametrech a faktech spojených s užíváním vozu. V dnešní době tedy už o tak výhodnou koupi nejde. Nehledě na to, že dovoz není kvůli dražšímu euru nikterak levná záležitost, během cesty je vysoké riziko poškození, automobil si mnohdy před koupí neprohlédneme a neprojedeme, nemusí nám tedy vyhovovat a nemáme šanci odhalit skryté vady. Ze statistik také vyplývá, že se až třetina dovezených aut potýká se stočenými kilometry.

Velké auto je bezpečnější
Je samozřejmé, že se člověk cítí méně zranitelně, když je obklopen masivní konstrukcí vozidla. Nicméně, nejen krizové manévrování s automobilem typu SUV je pro mnoho řidičů mnohem náročnější, až nebezpečnější, než manévrování s menším, nižším vozidlem. Nejen, že má SUV kvůli své váze a velikosti mnohem delší brzdnou dráhu, do problémů se můžete dostat i obyčejným rychlým úhybným manévrem. Velké auto se v některých situacích skutečně ovládá mnohem hůře, než auto malé a není až tak složité jej převrátit na střechu.

Zahřívání motoru před jízdou
Tenhle mýtus máme zažitý snad všichni. A i když jsme už četli nespočet článků, že není nutné před jízdou v zimě několik minut čekat, než se motor zahřeje, abychom jej neničili, stejně to mnohdy děláme dál. Mnohem lepší volbou je automobil zahřát klidnější jízdou při nízkých otáčkách, už jen kvůli tomu, že se všechny kapaliny rychleji dostanou na provozní teplotu. Jedinou výjimkou je opravdu mrazivá zima, kdy je lepší počkat alespoň několik sekund po nastartování, aby se olej dostal všude, kde je ho třeba.

Elektromobily se výkonem nemohou rovnat autům s klasickými motory
Opak je pravdou. Elektromotor totiž funguje od první otáčky celou svou kapacitou a akcelerací se některé modely dokáží rovnat i sportovním modelům luxusních značek. Například Tesla Roadster
má zrychlení z 0 na 100km/h za čtyři sekundy. Stejným zrychlením se pyšní např. Porsche 911 Turbo.

Olej stačí měnit po dvou letech a nebo po 30 000 kilometrech
Lhůtu dvou let nebo třiceti tisíc máme vštípenou od samotných automobilek. Je to jednoduše zažitý pojem. Těžko říci, proč. Aby vám auto sloužilo co možná nejdéle, je dobré tento interval zkrátit na polovinu. A to měnit olej buďto jednou ročně nebo po 15 000 najetých kilometrech. Po 10 000 kilometrech totiž začne olej ztrácet podstatnou část svých vlastností a začíná být kontaminován vlhkostí, různými úlomky a částicemi z motoru a paliva a má podstatně zhoršené mazací vlastnosti.

Mohlo by se vám líbit